Connect with us

Πολιτιστικά

Νέο βιβλίο από τον Γιώργο Κ. Αγγελινάρα

Published

on

Ο φιλόλογος και τ. προϊστάμενος του Ιστορικού Αρχείου Σάμου, κ. Χρίστος Λάνδρος γράφει για το νέο βιβλίο του  Γιώργου Κ. Αγγελινάρα.

Ιωάννου Κουκούλη, Στοιχειώδης θεωρία της Εκκλησιαστικής Μουσικής –Γεωργίου Κ. Αγγελινάρα, εσπερινός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και ταχύρρυθμη Διδασκαλία του Γραφικού Συστήματος της Βυζαντινής παρασημαντικής, Σάμος 2020. 
Ο εκ Μαυρατζαίων Ιωάννης Κουκούλης, διδάκτωρ της Θεολογίας, μουσικοδιδάσκαλος και πρωτοψάλτης (1868-1942) θαυμάστηκε στη Σάμο και αλλού όσο κανείς άλλος ψάλτης από τους συγχρόνους του για την καλλιφωνία και τη μουσική του κατάρτιση. Στους μεταγενέστερους κετέλιπε τη φήμη του «καλλιφωνότατου» και απαράμιλλου ερμηνευτή της βυζαντινής εκκλησιαστικής Μουσικής.Την αγάπη του προς την βυζαντινή μουσική, το εύρος και τη σημασία της εξέθεσε σε σύντομο άρθρο του στο περιοδικό Μηνιαία Επιθεώρησις Νέων στο τεύχος 7, το 1924, με τίτλο «Η ελληνική εθνική μουσική». Στο εν λόγω άρθρο, αφού σημειώσει ότι η μουσική είναι μία από τις καλές τέχνες που έχουν ως στόχο την πραγμάτωση «της ιδέας του καλού», εξηγεί ότι η εθνική μας μουσική είναι η εκκλησιαστική και η δημώδης και για να την κρίνει κανείς οφείλει να την γνωρίσει σε βάθος και να μην είναι προκατειλημμένος. Αλλά και για να ερμηνεύσει κάποιος είτε εκκλησιαστικό άσμα είτε τραγούδι, εκτός από τις μουσικές γνώσεις, πρέπει να έχει και παιδεία. Γράφει χαρακτηριστικά: «Ίνα επιτύχη ένα μουσικόν τεμάχιον εις την εκτέλεσιν, πρέπει 1ον. Να φυλαχθή με όλην την δυνατήν αυστηρότητα και ακρίβειαν το μέλος και ο ρυθμός του, 2ον. Να απαγγελθώσιν αι λέξεις σαφώς και ευκρινώς και 3οννα αποδοθή το προσήκον ήθος εις το οποίον υποβάλλονται το μέλος και ο ρυθμός κατά την μουσικήν απαγγελίαν της λέξεως ή της φράσεως. Μία λέξις ή μία φράσις εξεικονίζει ένα κόσμον ηθικόν, μίαν της ψυχής κατάστασιν».

Οι γνώσεις μας για τον Κουκούλη πέρα από την προφορική παράδοση και τις εκφράσεις θαυμασμού όσων είχαν την τύχη να τον ακούσουν, περιορίζονταν σε ένα δημοσίευμα του αείμνηστου δασκάλου Νικολάου Δημητρίου στο περιοδικό Απόπλους[1], στο εμβατήριο που συνέθεσε κατά την ένωση της Σάμου με την Ελλάδα το 1912, στίχους και μέλος, που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Αιγαίον και στο βιβλίο του Η νήσος Σάμος[2]. Ο Δημητρίου στο άρθρο του ανέφερε ότι «έψαλλε πάντα βυζαντινά και μόνο», παρόλο που ήταν γνώστης και της ευρωπαϊκής μουσικής και ότι συνέγραψε και μια «θεωρία της Βυζαντινής Μουσικής». Αυτή η «στοιχειώδης» θεωρία εκδίδεται τώρα από τον μουσικοδιδάσκαλο Γεώργιο Κ. Αγγελινάρα, που είχε στη διάθεσή του δακτυλόγραφο αντίγραφο χειρογράφου του Κουκούλη. Το πρωτότυπο είχε δωρηθεί στην Ιερά Μητρόπολη Σάμου και Ικαρίας, στα αρχεία της οποίας και φυλάσσεται. Η όλη επιμέλεια της έκδοσης έγινε από τον πρωτοψάλτη και μουσικοδιδάσκαλο Νικόλαο Πρώιο.

Το νέο βιβλίο συνδυάζει θεωρία και πράξη. Θεωρία από έναν πολύ σπουδαίο μουσικοδιδάσκαλο και έξοχο ερμηνευτή των βυζαντινών ύμνων και πράξη με μια σύντομη διδασκαλία βυζαντινής παρασημαντικής και μουσική σύνθεση του μεγάλου εσπερινού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου όπως επί σειρά ετών ψάλλεται στον ομώνυμο ναό Νέου Καρλοβάσου. Η ταχύρρυθμη διδασκαλία και ο εσπερινός είναι έργα του εξίσου μεγάλου μουσικοδιδασκάλου Γεωργίου Κ. Αγγελινάρα. Θεωρία και πράξη από δυο μεγάλους μουσικοδιδασκάλους της Σάμου.

 Γιώργος Κ. Αγγελινάρας

Το χαρακτηριστικό όλων των κειμένων είναι η λιτότητα. Πολύ σύντομη, αλλά απαραίτητη, η βιογραφία του Ιωάννη Κουκούλη από τον Γ. Αγγελινάρα δικαιωματικά προηγείται του όλου βιβλίου, ενώ εικόνες από χειρόγραφο του θεωρητικού του Γρ. Κωνσταντά συνδέει τους τρεις μουσικοδιδασκάλους και μαζί με αυτούς την εκκλησιαστική παράδοση της Σάμου από τον 19οαιώνα μέχρι σήμερα. Στο κεφάλαιο «Περί μουσικής» ο Κωνσταντάς απαντά σε σχετικό ερώτημα: «Η μουσική είναι μία ωραία τέχνη ή μάλλον επιστήμη διά της οποίας δύναται ο άνθρωπος να θεραπεύη τας διαφόρους του θλίψεις, να αποκτά ευγενή αισθήματα, να δοξολογή τον Θεόν και συγχρόνως να αισθάνηται το μεγαλείον αυτού». Ο Κουκούλης στον δικό του ορισμό εντάσσει την εκκλησιαστική στην ελληνική μουσική, η οποία εξελίχθηκε από τη μουσική του αρχαίου θεάτρου στα χρόνια του Βυζαντίου με την επίδραση του χριστιανισμού. Η ανάπτυξη του θεωρητικού στηρίζεται στον ορισμό και τη διαίρεση, δυο μεθόδους της Λογικής οι οποίες προσλαμβάνονται εύκολα από τους σπουδαστές της μουσικής, εξαιτίας της ακρίβειας και της σαφήνειας που προβάλλουν. Αρμονία, ρυθμός, λόγος και ήθοςσυγκροτούν τα στοιχεία της εκκλησιαστικής μουσικής, ενώ εν συνόλω η μουσική αυτή διαιρείται σε δύο μέρη: την μελωδίακαι την μελοποιία. Όλα αυτά τα στοιχεία εξειδικεύονται στη συνέχεια και αναλύονται με πιο συγκεκριμένες έννοιες και κατηγορίες. Έτσι το θεωρητικό προχωρεί παραγωγικά με σύνολα και υποσύνολα.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίδεται στους χαρακτήρες, στα διαστήματα, στα σημεία ποσότητας και ποιότητας, στις συνθέσεις και τη δυναμική των χαρακτήρων, στη σύγκριση με την αρχαία μουσική, στα γένη, στους ήχους και στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα εκάστου ήχου, στο χρόνο, στο ρυθμό, στο ύφος και σε άλλα πολλά. Όλα τα παραπάνω με σύντομα και απλά παραδείγματα.

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου, ως εφαρμογή της θεωρίας εκδίδεται η ακολουθία του πανηγυρικού εσπερινού Κοιμήσεως της Θεοτόκου, «μετ’ επιταφίου» όπως ψάλλεται στο Καρλόβασι κατά την ιεροσολυμιτική παράδοση, την οποία μετέφεραν Σαμιώτες αγιοταφίτες κληρικοί. Ο άρχων μαΐστωρ της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας Γ. Κ. Αγγελινάρας, που εδώ και μερικές δεκαετίες είχε συνθέσει την ακολουθία του πανηγυρικού αυτού εσπερινού την δημοσιεύει για πρώτη φορά εντύπως αφιερώνοντάς την στη μνήμη του «λαμπρού φιλολόγου και μουσικωτάτου πρωτοψάλτου» Κωνσταντίνου Ε. Γιαννούτσου, αγαπητού φίλου, λάτρη της βυζαντινής μουσικής και έξοχου ερμηνευτή της. Η ακολουθία δοκιμασμένη επί του αναλογίου ακολουθεί τους αυστηρούς κανόνες της βυζαντινής μουσικής όπως έχουν διατυπωθεί και στο θεωρητικό του Ιωάννη Κουκούλη.

Όσο χρήσιμο είναι το θεωρητικό το ίδιο χρήσιμη είναι και η «ταχύρρυθμη διδασκαλία του γραφικού συστήματος της βυζαντινής μουσικής» του Γ. Αγγελινάρα, με την οποία ο κάθε σπουδαστής πολύ γρήγορα εισάγεται στον μαγικό κόσμο της αρμονίας και του ήθους της εκκλησιαστική μουσικής, η οποία έχει στόχο να μυήσει τους ψάλτες και μέσω αυτών τους εκκλησιαζόμενους και να τους οδηγήσει στην κατανόηση της υψηλής τέχνης και στην κατάνυξη που είναι αναγκαία στους χώρους προσευχής και παρηγορητική στους δύσκολους καιρούς που βιώνουν οι άνθρωποι. Το θεωρητικό του Κουκούλη, η ταχύρρυθμη διδασκαλία και ο εσπερινός του Γ. Αγγελινάρα συγκροτούν ένα αρμονικό σύνολο το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη εκμάθηση και μελέτη της εκκλησιαστικής μουσικής. Θεματικό ευρετήριο στο τέλος διευκολύνει την αναζήτηση και επανάληψη ειδικότερων όρων της μουσικής. Θερμά συγχαρητήρια στον ακαταπόνητο μουσικοδιδάσκαλο και στον επιμελητή της έκδοσης Ν. Πρώιο.

2-7-2020

Χ. Λάνδρος

[1] Νικόλαος Δημητρίου, «Ιωάννης Κουκούλης, Πανσαμιακή φυσιογνωμία αδικημένη», Απόπλους, τχ. 5 1991, σ. 27-31.

[2] Ιωάννης Κουκούλης, Η νήσος Σάμος ήτοι πραγματεία περί της φυσικής και της πνευματικής αυτής καταστάσεως ως έχει νυν. Τύποις Ιερού Κοινού του Παναγίου Τάφου, Ιεροσόλυμα 1910.

Comments

comments

Πολιτιστικά

Παγκόσμια ημέρα θεάτρου 2021: Το Ελληνικό Θέατρο πριν και μετά την Επανάσταση του ’21

Published

on

By

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα θεάτρου, ένα επίκαιρο θέμα: Οι παραστάσεις σύγχρονου δράματος με αρχαία και νεότερα θέματα ανανεώνουν τον ελληνικό αγώνα για την αρχέγονη ελευθερία.

Η Helen Mirren(Έλεν Μίρεν), ίσως η πιο επιδραστική «Κασσάνδρα» που έχω παρακολουθήσει ποτέ στην τραγωδία «Αγαμέμνων» σε αποσπάσματα από τη μόνη τριλογία του Αισχύλου, την «Ορέστεια», σε τηλεοπτική παραγωγή από το BBC, στο μήνυμά της για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου τονίζει τις επαγγελματικές επιπτώσεις της πανδημίας στους καλλιτέχνες και την επαγγελματική «ανάρρωση» μετά την Covid. Οι προφητείες έως τώρα έχουνε επαληθευτεί επώδυνα για το θέατρο, ωστόσο η τέχνη της παράστασης πάντα υπάρχει ως η σημαντική αρωγός στην ανάγκη των ανθρώπων για λύτρωση και κοινωνική κάθαρση. Στα Βαλκάνια το 19ο αιώνα, η ποίηση είναι το απόλυτο όχημα ρεαλιστικής αναδόμησης για τον έσω οραματισμό της Ελευθερίας. Ο Διαφωτισμός και οι επιταγές του κλασικισμού επιστρέφουνε στην Ελλάδα το αθάνατο αρχαίο πνεύμα. Ο Διονύσιος Σολωμός γράφει το 1824 στον Ιωάννη Τερτσέτη ότι ανάμεσα στην ελληνική αρχαιότητα και στο νέο Ελληνισμό το χάσμα είναι αγεφύρωτο χωριζόμενο από την έλευση του Ιησού και γιατί μόνο η αρχαιότητα βοηθά στην πρωτότυπη δημιουργία.

 

Προφανώς, ο Σολωμός εξηγεί την προεπαναστατική θεατρική ζωή των ελληνορθόδοξων Βαλκανίων. Το προεπαναστατικό θέατρο, όπως ακριβώς το αρχαίο δράμα από την Αθήνα τον 5ο αι. π.Χ. και από τη νεοκλασική Γαλλία, το κλασικό θέατρο είναι ποίηση, επομένως έμμετρος λόγος. Οι αρχαίοι τραγικοί ποιητές συνθέτουνε σε ιαμβικό τρίμετρο και τα στάσιμα σε τροχαϊκό τετράμετρο στίχο. Στη γείτονα χερσόνησο, οι Ιταλοί όπως ο συγκαιρινός Αλφιέρι, μολονότι αντεπαναστάτης ο ίδιος, εκείνος συνέθεσε ελληνικές τραγωδίες περί τα τέλη του 18ου αιώνα σε ενδεκασύλλαβο, με θέματα από τα αρχαία δράματα Αγαμέμνων, Αντιγόνη, Πολυνείκης, Ορέστης, Μερόπη και δύο εκδοχές της Άλκηστης, δημοσιευμένες post mortem. Αντίστοιχα, οι Γάλλοι ομότεχνοι το νεοκλασικό 17ο και το 18ο αιώνα συνθέτουνε τις αρχαιόθεμες τραγωδίες σε ομοιοκατάληκτο ενδεκασύλλαβο στίχο, όπως ο Βολταίρος σε αλεξανδρινό στίχο τον Οιδίποδα και τη Μερόπη (η ελληνική μετάφραση εντέλει διασώζεται σε τυπογραφείο του Βουκουρεστίου το 1820), αλλά κυρίως ο Ρακίνας στις ελληνικές τραγωδίες του «Θηβαΐδα», «Αλέξανδρος ο Μέγας», «Μιθριδάτη», «Ανδρομάχη», «Ιφιγένεια», «Φαίδρα», άμεσα αντλημένες από το μυθολογικό φάσμα του Ομήρου και του Ησιόδου, όπως μας επισημαίνει για τους επικούς ποιητές ο Ηρόδοτος (2.53). Οι τρεις ελληνικοί μυθολογικοί κύκλοι, ο θηβαϊκός κύκλος, ο αργοναυτικός κύκλος και ο τρωικός κύκλος γονιμοποιούν την τραγωδία στην Ευρώπη μετά την Αναγέννηση.

Ο «Αλέξανδρος ο Μέγας» του Ρακίνα, αμέσως μετά τον νέο «Αχιλλέα» του Αθανάσιου Χριστόπουλου, η σύγχρονη τραγωδία που παίζεται στο Βουκουρέστι και στο Ιάσιο, ο Μακεδόνας στρατηλάτης από το Γάλλο Ρακίνα ο «Αλέξανδρος ο Μέγας» είναι το πρώτο ευρωπαϊκό θεατρικό έργο ευρισκόμενο σε προεπαναστατική παράσταση από  Έλληνες στο Βουκουρέστι το έτος 1806. Η χρονολογία της πρώτης παράστασης στις Ηγεμονίες είναι ενταγμένη στη μετά τη δράση του Ρήγα Βελεστινλή αφύπνιση των ραγιάδων στα Βαλκάνια και το ίδιο έτος τυπώνεται ανωνύμως η Ελληνική Νομαρχία, ήτοι Λόγος περί Ελευθερίας, ένα πύρινο κείμενο πολιτικής αναγέννησης των νέων Ελλήνων μέσα από την παιδεία και τη δημοκρατία ως θεσμικό πολίτευμα. Παράλληλα, στα Βαλκάνια μαίνεται η Επανάσταση των Σέρβων (1804-1813) και στο ανατολικό Αιγαίο η Σάμος κηρύττει μόνη της την Επανάσταση χωρίς άλλη υποστήριξη, αυτό είναι το σαμιακό κίνημα των Καρμανιόλων (1805-1812). Όταν η «Ελληνική Νομαρχία» τυπώνεται στην Ιταλία το 1806 είναι ανώνυμη γιατί η επαναστατική δράση των υπόδουλων ραγιάδων, ακόμα και εκτός Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, άμεσα επέφερε φυλάκιση και συχνά τη θανατική ποινή (ο Ρήγας και ο Αλέξανδρος Υψηλάντης φυλακίστηκαν από ευρωπαίους, όχι από τους Τούρκους). Το πρώιμο σύνταγμα των Ελλήνων αφιερώνεται στο Ρήγα ο οποίος πραγματικά έβαλε τις νέες βάσεις της Ελληνικής Δημοκρατίας, ο Ρήγας είναι ο εθνάρχης.

Στον Θουκυδίδη και νωρίτερα στον Ηρόδοτο η λέξη «επανάστασις» χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στην Ιστορία ως συνώνυμη με την πολιτειακή εκτροπή, αμφότερες οι αναφορές για το νησί της Σάμου. Ο λάτρης του Αιγαίου, ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, έγραφε πως υπάρχουνε συμπτώσεις που θα έπρεπε να ντρέπονται. Από τα ανατολικά του Ελληνισμού μέχρι τα παγωμένα νερά του Δουνάβεως οι Έλληνες τω σκέπτεσθαι ξεσηκώνονται πνευματικά αρχικά κι έπειτα παίρνουνε τα όπλα σ’ έναν πόλεμο Δαβίδ με Γολιάθ. Ο Ιερός Λόχος του Αλέξανδρου Υψηλάντη είναι η μαγιά από τον προεπαναστατικό θεατρικό αναβρασμό των Ακαδημιών στη Μολδοβλαχία στις αρχές του 19ου αιώνα. Πηγές για παράδειγμα αναφέρουνε ότι στο Βουκουρέστι έγινε παράσταση του δραματικού έργου «Φαίδρα» του Ρακίνα από το Δεκέμβριο 1818 έως τον Απρίλιο 1819, ενώ από τον Απρίλιο και όλο το θέρος του 1819 παιζότανε στα ελληνικά η «Μερόπη» του Βολταίρου.

Μία από τις ωραιότερες σύγχρονες απεικονίσεις του κλασικού έργου αυτού του Ρακίνα με το Εθνικό Θέατρο της Μεγάλης Βρετανίας και με «Φαίδρα» την Helen Mirren είχα τη χαρά να παρακολουθήσω σε έμμετρη προσαρμογή του Βρετανού ποιητή Ted Hughes το 2009. Πίσω στη Μολδοβλαχία, η προεπαναστατική παράσταση στο Βουκουρέστι είχε σπουδαία απήχηση κι άλλωστε ήτανε η πρώτη φορά που γυναίκες ηθοποιοί με αφορμή τη «Φαίδρα» συμπεριλήφθησαν στο θίασο. Τα μέλη της ομάδας Θεάτρου στο Βουκουρέστι ήτανε ο Αθανάσιος Χριστόπουλος, ο Νικόλαος Σκουφάς, ο Γεωργάκης Ολύμπιος, ο Ιάκωβος Ρίζος-Ραγκαβής, ο Κωνσταντίνος Κυριακού Αριστίας, ο Θεόδωρος Αλκαίου και οι κυρίες Μαριγώ Αλκαίου και Μαρία Παππά-Ιωάννου. Στην επαναστατημένη Σάμο επί Σαμιακής Πολιτείας, η νεαρή Φωτεινή Σπάθη μεταφράζει από τα γαλλικά τα δύο καίρια έργα, τον πολεμικό Μωάμεθ του Βολταίρου και την εριστική Φαίδρα του Ρακίνα. Μάλιστα, αντίτυπο της μετάφρασης του γαλλικού έργου «Φανατισμός ή ο προφήτης Μωάμεθ» από τη Σαμιώτισσα Σπάθη υπάρχει σήμερα στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Ανέμη από το Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Λατρευτική διάσταση για τους ήρωες του ’21

Με την Επανάσταση τα θέματα αλλάζουνε και γίνονται περισσότερο επίκαιρα. Οι ήρωες του ΄21 αποκτούνε λατρευτική διάσταση γιατί το αποτέλεσμα είναι η εθνική ανεξαρτησία πέρα από κάθε προσδοκία και με ένα αγώνα άνισο στα πεδία των μαχών με επιδημίες και μεγάλη δυστοκία. Ένα κεντρικό θέμα του θεάτρου, πριν και μετά την Επανάσταση, πράγματι παραμένει η επιδημική εξάπλωση των ασθενειών, με τον ίδιο τρόπο που μας απασχολεί τώρα.

Η τραγωδία και η κωμωδία συνιστούν δημόσια ιστορία. Ο Θουκυδίδης για παράδειγμα στο 2ο Βιβλίο στις «Ιστορίες» του αφηγείται τον ιστορικό λοιμό της αρχαίας Αθήνας από το 430 π.Χ. έως το 426 π.Χ. σε μόλις επτά παραγράφους (Θουκυδίδης, Βιβλίο ΙΙ. 47-54), σ’ ένα κείμενο ορόσημο που συνιστά την πρώτη παγκόσμια ιστοριογραφία.  Ο φίλος του Περικλή, ο ποιητής Σοφοκλής, σύντομα αναπαριστά το θάνατο του ηγέτη Περικλή στο γνωστό λοιμό στο τραγικό δράμα «Οιδίπους Τύραννος» (428 π.Χ.). Αιώνες μετά την κλασική εποχή, ο διάσημος ιστορικά και λογοτεχνικά λοιμός υποτροπιάζει από τον Ιάκωβο Ρίζο-Νερουλό στην «Ασπασία» (1813). Η τραγωδία «Ασπασία» σε τρεις πράξεις είναι ένα πρωτότυπο έργο του Ιάκωβου Ρίζου-Νερουλού, με Χορό γυναίκες από τη Μίλητο, τις ακόλουθες της Ασπασίας.

Όταν ξεσπάει η επιδημία, ο Περικλής για την προστατεύσει την στέλνει πίσω στη Μίλητο στην Ιωνία απ’ όπου κατάγεται, όμως εκείνη επιστρέφει αιφνιδίως και τον αναζητά. Στην τραγωδία ανεβαίνουνε επί σκηνής ο Ιπποκράτης, ο Σωκράτης και ο Νικίας, ποτέ όμως ο ίδιος ο Περικλής, ο οποίος μάλλον θανών από το λοιμό, πρωταγωνιστεί εν τη απουσία του. Η τραγωδία «Ασπασία» είναι μια προεπαναστατική απεικόνιση της χειμαζόμενης Ελλάδας από την οθωμανική κατοχή τόσων αιώνων ή άλλως περιμένοντας τον Περικλή, μια αλληγορία για τη δημοκρατία της βαλκανικής χερσονήσου. Η επιδημία ως θέμα επιβιώνει μετά την Επανάσταση, για παράδειγμα στην κωμωδία «Ο Εφημεριδόφοβος» (1837), όπου ο Ιάκωβος Ρίζος-Νερουλός επαναφέρει την εξαπλωμένη νόσο στο σύγχρονο Αίγιο όταν ένα καράβι από τη Μάλτα αράζει στην αχαϊκή κωμόπολη.

Ας θυμηθούμε ότι η Επανάσταση intra muros αρχίζει από τη Βοστίτσα, έπειτα μετονομασθείσα σε Αίγιο μόλις το 1833, όταν η Βαυαροκρατία επιθυμεί την κάθαρση των λέξεων της τουρκικής περιόδου. Ωστόσο, κανένας ποτέ δεν αλλάζει την Ιστορία ως μία πραγματική τραγωδία εν πράξη.

Πηγή: ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΣΑΤΣΑΝΗ

Ethnos.gr

Comments

comments

Continue Reading

Πολιτιστικά

Η Αερολέσχη Ικαρίας για την αναβίωση της Ικαριάδας

Published

on

By

Η Αερολέσχη Ικαρίας ”Ίκαρος”, που ιδρύθηκε το 2015 με βασικό στόχο την ενασχόληση των Ικαρίων με τον Αεραθλητισμό και με όραμα να αναβιώσουν στην Ικαρία οι εκδηλώσεις τιμής του πρώτου Αεροπόρου της Ελληνικής Μυθολογίας χαιρετίζει την επίσκεψη του Αντιπεριφερειάρχη Μεταναστευτικής Πολιτικής και Αθλητισμού Δημήτρη Κουρσουμπά στο νησί μας.

Η συνάντηση με τον κ.Αντιπεριφερειάρχη και τον Δήμο Ικαρίας την Παρασκευή 5 Μαρτίου που έλαβε χώρα στο Επαρχείο Ικαρίας, επισφράγισε με τον καλύτερο τρόπο τις συνομιλίες που είχε η Αερολέσχη Ικαρίας ”Ίκαρος” με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και με τον Δήμο Ικαρίας σχετικά με το πάγιο αίτημα του Σωματείου μας, την επανασύσταση εκδηλώσεων με θέμα τον Μύθο του Ικάρου, την Ικαριάδα όπως την ξέρουμε στη νησί μας από τη δεκαετία του 1990 οπότε έγινε και η πρώτη και τελευταία εκδήλωση με την συμμετοχή φορέων και απεσταλμένων του χώρου του Αεραθλητισμού από όλο τον Κόσμο και την Αφή τότε της Ικαρίου Φλόγας.

Σύμφωνα με την πρόταση μας η Αερολέσχη Ικαρίας ”Ίκαρος” μαζί με την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και τον Δήμο Ικαρίας, τον Ιούλιο του 2021, (εφόσον οι συνθήκες της Πανδημίας του Κορωνοιού το επιτρέψουν)με μια σειρά εκδηλώσεων θα αναβιώσει το Αεροπορικό Πνεύμα στο σημείο όπου ο Ίκαρος ολοκλήρωσε το ταξίδι του στην Ελευθερία δίνοντας το όνομα του στο νησί και πέλαγος μας.

Την διοργάνωση θα αναλάβει η πενταμελής επιτροπή, που ορίστηκε από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, η οποία αποτελείτε από την Αερολέσχη Ικαρίας Ίκαρος με τον πρόεδρο της Δημήτρη Φιλιπποπολίτη και το μέλος της Κωνσταντίνο Μαρκάκη, τον εκπρόσωπο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου Νικόλαο Βασιλείου, τον εκπρόσωπο του Περιφερειακού Συμβουλίου Μανώλη Κάρλα και τον εκπρόσωπο του Δήμου Ικαρίας Σωτήρη Πολίτη.

Σκοπός μας είναι, η Ικαριάδα να προβάλλει την Ικαρία ως πατρίδα του Ικάρου και σημείο γέννησης της Αεροπορικής Ιδέας και να καθιερωθεί ως ετήσιο τριήμερο Φεστιβάλ Αεραθλητισμού και Πολιτισμού.

Το επόμενο διάστημα θα γίνουν οι απαραίτητες επαφές και ενέργειες έτσι ώστε να συγχρονιστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, συλλόγοι και πολίτες για την καλύτερη διεξαγωγή της πρώτης -μετά από 30 χρόνια- διοργάνωσης με θέμα τον Μύθο του Ικάρου.

Comments

comments

Continue Reading

Πολιτιστικά

Κέντρο Υποστήριξης Παιδιού και Οικογένειας “Άλκη Ζέη”: Διαδικτυακές δραστηριότητες απασχόλησης παιδιών

Published

on

By

Το Κέντρο Υποστήριξης Παιδιού και Οικογένειας “Άλκη Ζέη της ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων στα πλαίσια της συνεργασίας του με τον Δήμο Ανατολικής Σάμου, συνεχίζει τις δράσεις για την κοινότητα του νησιού και τη νέα χρονιά.

Ελάτε να μεγαλώσουμε την παρέα μας!

«Δημ –e– ουργώ» Δια-δικτυακές δραστηριότητες απασχόλησης παιδιών

Κάθε Τετάρτη στις 15:30 παιδιά ηλικίας 6-12 ετών έχουν την ευκαιρία να δημιουργούν, να πειραματίζονται, να ξεδιπλώνουν τη φαντασία τους και να παίζουν με λίγα… έως καθόλου υλικά!

Μέχρι τώρα τα παιδιά έπαιξαν, χόρεψαν, έκαναν κατασκευές με τη μέθοδο origami, με πηλό και παρακολούθησαν ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά πειράματα.

Διάρκεια: 1 ώρα

Ημέρες διεξαγωγής: Κάθε Τετάρτη | 15.30 με χρήση της πλατφόρμας ZOOM

Πληροφορίες / κρατήσεις θέσεων

Για πληροφορίες ή εκδήλωση ενδιαφέροντος μπορείτε να επικοινωνείτε στο 2273181030 καθημερινά 9:30-16:30 ή μέσω email στο alkizei.arsis@gmail.com, δηλώνοντας ονοματεπώνυμο και τηλέφωνο επικοινωνίας.

Η συμμετοχή στις δραστηριότητες είναι δωρεάν

«Το Καπλάνι απαντάει στα γράμματα σας…»

ΕΥ-ΠΟ; ΛΥ-ΠΟ;

Ένας ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας, ανάμεσα στο Κέντρο μας και τους μικρούς και μεγάλους κατοίκους του νησιού

Τον τελευταίο χρόνο, η ανθρώπινη επαφή, η αγκαλιά, το φιλί θέτουν την υγεία μας σε κίνδυνο και όλοι μας βιώνουμε μία αναγκαστική αποξένωση που μας καθιστά τόσο ασφαλείς όσο και μόνους. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αγκαλιάς, που γιορτάζεται στις 21 Ιανουαρίου κάθε έτους, το Καπλάνι σάς προσκαλεί να εκφράσετε τις σκέψεις, τις αγωνίες, τις προσδοκίες σας για τη νέα, πρωτόγνωρη κατάσταση που ζούμε. Τι θέλετε να κρατήσετε και τι να αλλάξετε μετά την επιστροφή στη ζωή όπως την ξέραμε; Τι ρόλο παίζει η αγκαλιά στη ζωή σας;

«Αγκαλιάστε» το Καπλάνι και ψιθυρίστε του όσα φωλιάζουν στην καρδιά σας. Χαρούμενη ημέρα αγκαλιάς!

Τα γράμματά σας μπορείτε να τα αφήνετε στο γραμματοκιβώτιο ακριβώς έξω από την είσοδο του «Άλκη Ζέη», επί της οδού Μαλαγαρίου ή να τα ταχυδρομείτε στην παρακάτω διεύθυνση:

Κέντρο ΑΛΚΗ ΖΕΗ, Λεωφόρος Μαλαγαρίου (πριν από το κτίριο Crystal), 83100, Σάμος

«Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν!»

Στα πλαίσια των δράσεών μας πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο 2020 δια-δικτυακή συζήτηση για ενήλικες με το Νίκο Σιδέρη, με αφορμή το μπεστ σέλερ βιβλίο του «Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν!».

Με έμπνευση από το βιβλίο, ο γνωστός ψυχίατρος, ψυχαναλυτής και οικογενειακός θεραπευτής μίλησε για την τέχνη της γονεϊκής αγάπης, της ύψιστης σημασίας του να είναι κανείς παρών στη ζωή των παιδιών αλλά και για τους τρόπους διατήρησης της κανονικότητας, υπό τις δύσκολες συνθήκες μιας πανδημίας ή ενός σεισμού.

Πως εξηγούμε στα παιδιά τα φυσικά φαινόμενα μέσα από αφηγήματα ή ιστορίες, μιλώντας τη γλώσσα τους… Χρήσιμες συμβουλές, ιδέες για χειρισμό ειδικών καταστάσεων μέσα από την εμπειρία και το… χιούμορ!

Οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την ομιλία του Νίκου Σιδέρη αλλά και να συζητήσουν στη συνέχεια πάνω σε θέματα που τους απασχολούν είτε από τη θέση του γονιού ή του εκπαιδευτικού.

Το Κέντρο Υποστήριξης Παιδιού και Οικογένειας “Άλκη Ζέη” ευχαριστεί το Νίκο Σιδέρη και τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ για την συνεργασία και συμβολή τους στο έργο μας.

Το Κέντρο Υποστήριξης Παιδιού & Οικογένειας άνοιξε τις πόρτες του τον Ιούνιο του 2020, αποτελείται από καταρτισμένους και έμπειρους επαγγελματίες οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης, σχολικής στήριξης, ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και ενημέρωσης, δημιουργικής απασχόλησης, καθώς και σεμινάρια για γονείς και εκπαιδευτικούς.

Το Κέντρο Υποστήριξης Παιδιού και Οικογένειας «ΑΛΚΗ ΖΕΗ» αποτελεί μια πρωτοβουλία της ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων και του Γραφείου Συνεργασίας της UNICEF στην Ελλάδα.

Το πρόγραμμα υλοποιείται με στήριξη της UNICEF, του ΔΟΜ και χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – DG HOME.

Comments

comments

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Facebook

COVID-192 εβδομάδες ago

ΕΟΔΥ: Δεκατρία νέα κρούσματα κορωνοϊού το τελευταίο 24ωρο στη Σάμο

Σαμιακά2 εβδομάδες ago

Την Τετάρτη 7 Απριλίου ξεκινούν τα δρομολόγια του καταμαράν DODEKANISOS EXPRESS

Σαμιακά4 εβδομάδες ago

Ο δωδεκάχρονος Σαμιώτης Χριστόδουλος Σπανός έφτιαξε μια stop motion lego ταινία για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση

Περιφερειακά2 εβδομάδες ago

Η αγανάκτηση των νησιωτών έφτασε στην Ευρώπη μέσω του Κώστα Μουτζούρη

Σαμιακά2 εβδομάδες ago

Πρόεδρος Κοινότητας Λέκκας για καραντίνα: Πρωτόγνωρη κατάσταση για όλους μας

Δήμος2 εβδομάδες ago

Έκτακτο Σ.Τ.Ο για την αντιμετώπιση της επιδημιολογικής έξαρσης του Covid-19 στη Λέκκα

Δήμος3 εβδομάδες ago

Οι «παλικαριές» σε πολίτες μετά την επίσκεψη Γιόχανσον

Αστυνομικά - Λιμενικά4 εβδομάδες ago

Ικαρία: Σύλληψη για καλλιέργεια και διακίνηση ναρκωτικών ουσιών

Σαμιακά7 ημέρες ago

Ο Σταυρός και πάλι στην κορυφή του ιστού της Ελληνικής Σημαίας στη πλατεία Πυθαγόρα

Σαμιακά3 εβδομάδες ago

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατοίκων στο ΚΥΤ στη θέση Ζερβού

Σαμιακά1 εβδομάδα ago

Dodekanisos Seaways: Διακομιδή ενός βρέφους 8 ημερών και ενός ενήλικα ασθενή από Σύμη στη Ρόδο

Σαμιακά1 εβδομάδα ago

Κοκκάρι: Το εκκλησάκι του Αγίου Φανουρίου απο ψηλά

Σαμιακά4 εβδομάδες ago

Σάμος: Ύψωσαν τεράστια ελληνική σημαία για την 25η Μαρτίου

Σαμιακά4 εβδομάδες ago

Στρατιωτική Παρέλαση 25ης Μαρτίου- Αφιέρωμα για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση

Σαμιακά4 εβδομάδες ago

Ο δωδεκάχρονος Σαμιώτης Χριστόδουλος Σπανός έφτιαξε μια stop motion lego ταινία για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση

Σαμιακά1 μήνα ago

Παραλία Ψιλή Άμμος: Υποχώρησε η θάλασσα λόγω της άμπωτης

Σαμιακά2 μήνες ago

O «Aegean Explorer» στη Μάχη για την προστασία των Θαλασσών μας

Σαμιακά2 μήνες ago

Η νυχτερινή καταιγίδα στο Πυθαγόρειο Σάμου

Δήμος3 μήνες ago

Συνελήφθη για κλοπή κινητού απο Φαρμακείο

Αστυνομικά - Λιμενικά3 μήνες ago

Με το πλοίο Blue Star Mykonos η μεταγωγή στην Αθήνα του 38χρονου πρώην προπονητή | video

Δημοφιλή