Connect with us

Σαμιακά

Οι λαμπριάτικες τουφεκιές στο Μαραθόκαμπο         

Published

on

Πανελλαδικό έθιμο είναι οι τουφεκιές του Πάσχα, που οι πιστοί, μικροί και μεγάλοι, χαιρετίζουν την ανάσταση του Κυρίου με κανονιές, πυροβολισμούς, και με κάθε είδους εκκωφαντικούς κρότους.

Η αρχή του εθίμου χάνεται στα βάθη της εποχής της τουρκοκρατίας, όταν κατά την ανάσταση οι αρματολοί και οι κλέφτες  τουφεκούσαν στον αέρα ευχόμενοι και για την ανάσταση του γένους. Είναι εκδήλωση χαράς, αλλά και λεβεντιάς που δεν κατάφερε να τη περιορίσει ο νόμος με τις ποινές που προβλέπει, πόσοι δεν έκαναν Πάσχα στο κρατητήριο για να οδηγηθούν τη Τρίτη στο αυτόφωρο και πόσοι δε τραυματίστηκαν ή έχασαν και τη ζωή τους ακόμα.

 Παλιό έθιμο για το Μαραθόκαμπο, που αντί να σβήνει, όπως τόσα άλλα, κάθε χρόνο γίνεται και πιο ζωηρό, πιο όμορφο και δεν είναι τυχαίο που ο δικηγόρος Κ. Γαρουφαλής, που χειρίστηκε χιλιάδες υποθέσεις, εντυπωσιάστηκε από κάνα δυο τέτοιες και στο βιβλίο του «Λίγα απ’ όσα άκουσα κι’ απ’ όσα έζησα» γράφει: «Και θυμούμαι πως, μια τέτοια Τρίτη, με κάλεσαν στο Δικαστήριο και υπερασπίστηκα νέους από το Μαραθόκαμπο, που, οι «αθεόφοβοι», ο λόγος το λέει, γιατί, αντίθετα η πράξη τους, κατά την κοινή αντίληψη, έδειχνε Θεοσέβεια, είχαν ρίξει, απ’ το καμπαναριό της Εκκλησίας,…κομμάτια δυναμίτη κι είχαν ξεκουφάνει και τραντάξει ολόκληρο το χωριό, που κάθε άλλο γι’ αυτό διαμαρτυρήθηκε!…». Αλλά και κάποια άλλη φορά, γύρω στο ογδόντα, όταν είχαν πιάσει μερικούς και τους πήγαν για αυτόφωρο στο Βαθύ, σύσσωμο το Κοινοτικό συμβούλιο του χωριού, ο κλήρος και πολλοί κάτοικοι πήγαν και ζήτησαν την απαλλαγή τους.

Οι λαμπριάτικες τουφεκιές είναι ένα έθιμο βαθιά ριζωμένο στη ψυχή του κάθε Μαραθοκαμπίτη, δεν υπάρχει κανένας που μικρός η μεγάλος να μην ασχολήθηκε μ’ αυτές, ή να μη χρηματοδότησε το έθιμο κι όσοι κατά καιρούς αστυνόμοι, ακόμα και κατά την επταετία, βάλθηκαν να το σταματήσουν, να το ξεριζώσουν, απέτυχαν, και μερικοί, κυριολεκτικά στο τέλος γελοιοποιήθηκαν.

Πριν απ’ τον πόλεμο και πιο παλιά ακόμα, από πολύ νωρίς πριν το Πάσχα κυκλοφορούσε δίσκος στις Εκκλησιές «για το μπαρούτι της Λαμπρής» όπως έλεγαν, υπήρχαν όμως και οι χρηματοδότες και κατά την νύχτα της Ανάστασης και περισσότερο κατά την Δευτέρα Ανάσταση αναστατωνόταν το χωριό.

 Παλιά η Δευτέρα Ανάσταση και η περιφορά της γιορταζόταν και στο Μαραθόκαμπο την Τρίτη του Πάσχα, πράγμα που στο Καρλόβασι και τη Λέκα εξακολουθεί να γίνεται μέχρι σήμερα. Το πότε ακριβώς άλλαξε δεν είναι γνωστό, πιθανόν η αλλαγή να έγινε κατά τη διάρκεια της κατοχής.

Τότε ακουγόταν το τρουμπούν’ (τρομπόνι)  ο σουλτάς (σολτάδο) και το σκαβέτσο, που ήταν παμπάλαια όπλα της επανάστασης του 1821, το τρομπόνι μάλιστα ήταν βραχύκαννο, κατ’ εξοχή ναυτικό όπλο, με πλατιά κάνη που έβαζαν πολλά βλήματα, κάθε είδους παλιοσίδερο και μ’ αυτά οι Μαραθοκαμπίτες ναυτικοί αντιμετώπιζαν τους πειρατές. Τα όπλα αυτά, που ταπωνόταν με πολύ μπαρούτι για να κάμουν κρότο, κλωτσούσαν δυνατά κι όσοι τα έριχναν έπρεπε να είναι δυνατοί, λεβέντες, μπρατσωμένοι. Κάποτε κάποιος μικρόσωμος που επιχείρησε να ρίξει ένα σουλτά βρέθηκε σ’ ένα κήπο.

Ο κρότος ήταν πολύ δυνατός, «Τελεια τρουπούν’ είσι» λέμε για κάποιον που δεν ακούει καλά, ή ακόμα ότι «αυτός δεν ακούει ούτι τσ’ λαπρής τα τ’φέκια».

Η κάθε ενορία είχε τους δικούς της τουφεκάδες, τους δικούς της λεβέντες, και υπήρχε συναγωνισμός ποιοι θα έριχναν τις περισσότερες. Τις επόμενες μέρες οι συζητήσεις για τον καλλίτερο της χρονιάς έδιναν κι έπαιρναν όπως και σήμερα άλλωστε. Όλα αυτά τα όπλα χάθηκαν με το χρόνο και κυρίως κατά τη  κατοχή, όταν οι Ιταλοί μάζεψαν κάθε είδους όπλο φοβούμενοι ακόμα και τα τρομπόνια.

Οι μικρότεροι έριχναν φελούς, τρακατρούκες, αυτοσχέδια βαρελότα, και κυρίως κλειδιά, ποιος μπορούσε τότε, τις μέρες του Πάσχα, να ξεχάσει γύφτικο κλειδί στη πόρτα του, χανόταν αμέσως, ήταν περιζήτητα, ένα κλειδί, μια πρόκα και μερικά κουτιά σπίρτα, ο κάθε πιτσιρικάς ήταν πλήρως εξοπλισμένος για τις τουφεκιές Πάσχα.

Με την απελευθέρωση της Σάμου οι Ιταλοί εγκατέλειψαν μεγάλες ποσότητες πολεμικού υλικού και το πρώτο μετακατοχικό Πάσχα γιορτάστηκε με χιλιάδες χειροβομβίδες, τις λεγόμενες μπαλίλο που ήταν ακίνδυνες, κρότου και λάμψης θα λέγαμε σήμερα, αφού το περίβλημά τους ήταν από λεπτό αλουμίνιο, άφθονους δυναμίτες, αλλά και χιλιάδες τουφεκιές. Τα επόμενα δύσκολα χρόνια, με τον εμφύλιο, το έθιμο περιορίστηκε στους πιτσιρικάδες με τα κλειδιά και στους χωροφύλακες ή τους στρατιώτες και τους ΜΑΥδες που πυροβολούσαν με τα όπλα τους.

Οι οβίδες που χρησιμοποιούνται σήμερα, εμφανίστηκαν κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1950, μπορεί και νωρίτερα, είναι εφεύρεση αποκλειστικά Μαραθοκαμπίτικη κι ο εφευρέτης παραμένει άγνωστος.

Δυτικά του χωριού, περί τα χίλια μέτρα, οι Ιταλοί είχαν τοποθετήσει κανόνια, και με τη φυγή τους εγκατέλειψαν, εκτός του άλλου πολεμικού υλικού, χιλιάδες οβίδες τις οποίες οι Έλληνες τις άνοιγαν έπαιρναν το δυναμίτη κι έμειναν τα ατσάλινα περιβλήματα. Κάποιος λοιπόν σκέφτηκε κι άνοιξε μια μικρή τρύπα στη βάση για πυροδότηση και δεν διέφερε σε τίποτα απ’ τα τρομπόνια, τους σουλτάδες, και τα κάθε λογής εμπροστογεμή όπλα που τάπωναν πιο παλιά και το πιο σημαντικό, τοποθετείται όρθιο στο έδαφος, και δεν χρειάζεται κράτημα και γερά μπράτσα.

Έτσι σε λίγο μαζεύτηκαν όλες οι άδειες οβίδες όχι μόνο απ’ τη περιοχή αυτή, αλλά κι απ’ όπου αλλού οι Ιταλοί είχαν κανόνια, απ’ τα ρείκια, τους πατνιώτες, τους Μυτιληνιούς, το Βαθύ, ακόμα κι’ απ’ τα Δωδεκάνησα.

Αρχικά όποιοι ασχολούταν με το έθιμο διέθεταν από μερικές οβίδες ο καθένας και δρούσαν χωρίς καμιά οργάνωση, έριχναν ακόμα και μέσα στο χωριό, οι ζημιές ήταν πολλές και το κυνηγητό απ’ τους χωροφύλακες άγριο. Εδώ και κάμποσες δεκαετίες όμως οργανώθηκαν κατά ενορία, με σύστημα και ασφάλεια κι ο χωροφύλακας έγινε κι’ αυτός θεατής με τον υπόλοιπο κόσμο. Η κάθε ενορία έχει το δικό της χώρο και υπάρχει συναγωνισμός, όπως και παλιά, όχι μόνο για το ποιοι θα ρίξουν τις περισσότερες και τις πιο δυνατές, αλλά να είναι πιο συστηματικές και θεαματικές. Και πραγματικά είναι ένα όμορφο και σπάνιο θέαμα, που δεν έρχονται μόνο Σαμιώτες απ’ ολόκληρη το νησί να το απολαύσουν, αλλά και πολλοί τουρίστες  που μεταφέρουν με πούλμαν τα τουριστικά γραφεία, που γυρίζουν ενθουσιασμένοι για ν’ απολαύσουν και το παραδοσιακό Σαμιώτικο, κατσίκι γεμιστό στο φούρνο, με Σαμιώτικο κρασί.

Πηγή :Ανθολόγιο Σάμου ένα blog του Ευάγγελου Γ. Κιλουκιώτη

Φωτογραφία Νίκος Χατζηιακώβου

 

 

Comments

comments

Σαμιακά

Ενημερωτική συνάντηση στο Δήμο Αντ. Σάμου για το προσφυγικό

Published

on

By

Με τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων συναντήθηκε σήμερα το απογευμα, ο Δήμαρχος Ανατολικής  Σάμου, Γιώργος Στάντζος.

Τη συνάντηση προκάλεσε ο Δήμαρχος κ. Στάντζος, με στόχο να ενημερώσει τους επικεφαλής των παρατάξεων για τις επαφές που είχε με τον Αναπληρωτή Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, αρμόδιος για τη Μεταναστευτική Πολιτική κ. Γιώργο Κουμουτσάκο με θέμα την αντιμετώπιση και διαχείριση των επιπτώσεων του προσφυγικού – μεταναστευτικού στην πρωτεύουσα του Νομού.

Ο Δήμαρχος Ανατολικής Σάμου τους ενημέρωσε, ότι ο ίδιος ζήτησε από τον Αναπληρωτή Υπουργό, με κατεπείγουσες διαδικασίες να ξεκινήσει και να συνεχισθεί ο μαζικός απεγκλωβισμός των προσφύγων μεταναστών από το νησί της Σάμου. Παράλληλα το ΚΥΤ στην πόλη της Σάμου πρέπει να κλείσει άμεσα, και να υπάρξει εθνική και ευρωπαϊκή πολιτική φύλαξη των θαλασσίων συνόρων.

Ο κ. Στάντζος εξήγησε στον κ. Κουμουτσάκο την ανάγκη κατεπείγουσας ενίσχυσης των δομών του Δήμου σε εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό εξαιτίας του προσφυγικού.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Κουμουτσάκος εμφανίστηκε ενήμερος για την κατάσταση που επικρατεί στο νησί, και ανακοίνωσε στον δήμαρχο ότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου το νέο ΚΥΤ στη θέση ζερβού θα είναι έτοιμο μέχρι τις 15 Νοεμβρίου 2019, ενώ το υπάρχον στο Βαθύ θα κλείσει.

Μετά το τέλος της συνάντησης που είχε με τον Αναπληρωτή  Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, κ. Κουμουτσάκο, στην οποία ήταν παρών ο Ειδικός Γραμματέας Πρώτης Υποδοχής, κ. Μάνος Λογοθέτης, ο δήμαρχος Ανατολικής Σάμου, ενημέρωσε τηλεφωνικά τον Βουλευτή Σάμου κ. Χρ. Στεφανάδη, σχετικά.

Άξιο λόγου είναι οτι στην ενημερωτική συνάντηση στο δημαρχείο, ήταν απών ο δημοτικός σύμβουλος, κ. Αντώνης Σίμος, ο οποίος έχει οριστεί εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του Δήμου, για  τον συντονισμό δράσεων σχετικών με το μεταναστευτικό. Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Σίμος την ώρα της ενημέρωσης ήταν στο καλύβι που διατηρεί.

 

Comments

comments

Continue Reading

Σαμιακά

Αίθριος καιρός το Σ/Κ- Κανονικές θερμοκρασίες

Published

on

By

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις και κανονικές θερμοκρασίες,θα έχουν τo Σ/Κ που μας έρχεται οι κάτοικοι στο νησί της Σάμου και στην Ικαρία. Αναλυτικά στις μεγαλύτερες πόλεις του νησιού θα επικρατήσουν οι εξής καιρικές συνθήκες.

Για το Βαθύ προβλέπεται.

Παρασκευή 20-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 18 βαθμούς η ελάχιστη έως 27 βαθμούς η μέγιστη.

Σάββατο 21-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από Βόρειες διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 17 βαθμούς η ελάχιστη έως 25 βαθμούς η μέγιστη.

Κυριακή 22-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 16 βαθμούς η ελάχιστη έως 24 βαθμούς η μέγιστη.

Για το Καρλόβασι προβλέπεται.

Παρασκευή 20-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 18 βαθμούς η ελάχιστη έως 27 βαθμούς η μέγιστη.

Σάββατο 21-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από Βόρειες διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 17 βαθμούς η ελάχιστη έως 25 βαθμούς η μέγιστη.

Κυριακή 22-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 16 βαθμούς η ελάχιστη έως 24 βαθμούς η μέγιστη.

Για την Ικαρία προβλέπεται.

Παρασκευή 20-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 18 βαθμούς η ελάχιστη έως 25 βαθμούς η μέγιστη.

Σάββατο 21-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από Βόρειες διευθύνσεις πολύ ισχυροί εντάσεως 6-7 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 16 βαθμούς η ελάχιστη έως 23 βαθμούς η μέγιστη.

Κυριακή 22-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις ισχυροί εντάσεως 5-6 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 15 βαθμούς η ελάχιστη έως 22 βαθμούς η μέγιστη.

Για τους Φούρνους προβλέπεται.

Παρασκευή 20-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 18 βαθμούς η ελάχιστη έως 27 βαθμούς η μέγιστη.

Σάββατο 21-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από Βόρειες διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 17 βαθμούς η ελάχιστη έως 25 βαθμούς η μέγιστη.

Κυριακή 22-9-19

Ηλιοφάνεια με λίγες τοπικές νεφώσεις.Οι άνεμοι θα πνέουν από BΔκές διευθύνσεις μέτριοι εντάσεως 4-5 μποφόρ και η θερμοκρασία θα κυμανθεί από 16 βαθμούς η ελάχιστη έως 24 βαθμούς η μέγιστη.

Comments

comments

Continue Reading

Σαμιακά

Μη εφικτή η ίδρυση τμήματος του Πανεπιστήμιου Αιγαίου στην Ανατολική Σάμο

Published

on

By

Μη εφικτή είναι η ίδρυση τμήματος του Πανεπιστήμιου Αιγαίου στην Ανατολική Σάμο, ξεκαθάρισαν σήμερα οι Κοσμήτορες των Σχολών του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο Καρλόβασι, κ.κ. Β. Μεταφτσή και Σ. Κοκολάκη, με αφορμή την συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ των Κοσμητόρων των Σχολών με τον δήμαρχο Ανατολικής Σάμου, κ. Γεώργιο Στάντζο, στο δημαρχιακό μέγαρο Σάμου για την ενδυνάμωση των δεσμών τους.

Οι Κοσμήτορες σε δηλώσεις τους στο Ραδιοσταθμό Αρμονία και στον δημοσιογράφο Μάνο Στεφανάκη, επισήμαναν ότι αναπόφευκτα συζητιέται σε κάθε τους επαφή που υπάρχει με την Ανατολική Σάμο, η ίδρυση τμήματος του Πανεπιστήμιου.

Παρόλα αυτά ξεκαθάρισαν όμως ότι, με το να ιδρυθεί ένα τμήμα πχ στο Βαθύ, είναι σα να δημιουργείται ένα καινούργιο πανεπιστήμιο, ενώ το κόστος του θα ήταν απαγορευτικό.

Ταυτόχρονα θα χαθεί και η συνεργία μεταξύ των τμημάτων καθώς και οι δυσκολίες που θα υπάρξουν στις μετακινήσεις των φοιτητών και των καθηγητών, από το Καρλόβασι στο Βαθύ και αντίστροφα, για την παρακολούθηση των μαθημάτων.

Τέλος οι Κοσμήτορες υποστήριξαν, ότι έχει γίνει για μία τεράστια επένδυση στο Καρλόβασι όλα αυτά τα χρόνια , τονίζοντας την αναγκαιότητα να ενισχυθεί το Πανεπιστήμιο, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχει νόημα να μπουν στη διαδικασία της διάσπασης των τμημάτων τους .

 

Comments

comments

Continue Reading

Advertisement

Facebook

Advertisement Enter ad code here

SPONSORED

Sponsored

Δημοφιλή

Copyright © 2017