Connect with us

Περιφερειακά

Παρεμβάσεις του Περιφερειακού Συμβούλου Μανώλη Κάρλα 

Published

on

Παρεμβάσεις του Περιφερειακού Συμβούλου Μανώλη Κάρλα 

Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΝΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΟ ΚΑΘΗΚΟΝ ΜΑΣ

 

Η Θάλασσα δεν θέλει πότισμα!     

Ικαριακή Παροιμία

 

 

Το νερό είναι πολύτιμο κοινωνικό αγαθό και κάθε ευνομούμενη Πολιτεία υποχρεούται να το παρέχει σε επάρκεια και υγιεινό για κάθε χρήση, προσιτό σε όλους τους πολίτες με το προσφορότερο κόστος.

Σήμερα με την κλιματική αλλαγή, την αλόγιστη χρήση και τις μεγάλες απώλειες των δικτύων, το νερό σε πολλές χώρες αλλά και στην πατρίδα μας σε πολλές περιπτώσεις είναι είδος εν ανεπαρκεία και οπωσδήποτε σε κίνδυνο.

Γι’ αυτό, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, επιβάλλεται η σωστή διαχείριση και αξιοποίηση του από τις πηγές ως την μεταφορά και διάθεση του, τόσο για ύδρευση όσο και για άρδευση.

Στα Νησιά μας, Σάμο, Ικαρία και Φούρνους Κορσεών είναι απαραίτητη η δημιουργία Δημόσιας Επιχείρησης Ύδρευσης & Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) ανά Δήμο ή και ανά δίκτυο Δήμων που θα έχει ως αποκλειστικό αντικείμενο την προστασία, την επίβλεψη, τον προγραμματισμό και την σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων αλλά και των υγρών αποβλήτων του τόπου μας.

Εν όψει της νέας προγραμματικής περιόδου 2021 – 2027, πρέπει να προετοιμαστούμε έγκαιρα για έργα αξιοποίησης και σωστής διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού των Νησιών μας.

Ως γνωστόν για το Βόρειο Αιγαίο ισχύει το Σχέδιο Διαχείρισης των λεκανών απορροής Ποταμών του Υδάτινου Διαμερίσματος Νήσων Αιγαίου (ΦΕΚ 2019Β/17-09-2015) όπως αυτό έχει αναθεωρηθεί το 2017 (ΦΕΚ 4677Β/29-12-2017) με αρμόδια Αρχή την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.

Σε συνεργασία των Δήμων μεταξύ τους και με την Αντιπεριφέρεια, πρέπει να ανατεθεί, το συντομότερο δυνατόν, στις Τεχνικές μας Υπηρεσίες ή σε ειδικό μελετητικό γραφείο η ανάλυση του Διαχειριστικού Προγράμματος Υδάτων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, ειδικά για την Σάμο, την Ικαρία και τους Φούρνους ώστε να προκύψει που μπορούν να γίνουν παραγωγικές δράσεις αξιοποίησης και διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού των Νησιών μας, υπόγειου ή επιφανειακού και με τι κόστος, δηλαδή εντοπισμός, καταγραφή, αξιολόγηση και ενδεχομένως συμπλήρωση των υδάτινων μας πόρων και σύνταξη των καθ έκαστα φακέλων για την ανάθεση μελετών.

Στη συνέχεια πρέπει να γίνει ιεράρχηση και αναζήτηση πιστώσεων από τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους που μένουν αναξιοποίητοι για να εκπονηθούν οι σχετικές μελέτες και να ωριμάσουν ή και να επικαιροποιηθούν όσες τυχόν είναι σε εξέλιξη ή σχολάζουν.

Χωρίς ώριμες μελέτες δεν πρόκειται να γίνει κανένα έργο διαχείρισης των υδάτων στα Νησιά μας.

Να σημειωθεί ότι είμαστε ο μοναδικός Νομός στο Βόρειο Αιγαίο που χρηματοδοτηθήκαμε ελάχιστα, συγκριτικά, από το Κράτος για λιμνοδεξαμενές, μικρά φράγματα, φράγματα ανάσχεσης, μαστεύσεις και έργα εμπλουτισμού των υδροφόρων οριζόντων την τελευταία εικοσαετία, αλλά και έργα βελτίωσης των εξωτερικών και εσωτερικών δικτύων, παρά τις επίμονες εισηγήσεις μας προς όλους τους αρμοδίους.

 

ΤΑ ΣΦΑΓΕΙΑ ΩΣ ΜΟΧΛΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΣΑΜΟΥ

 

Πέρασαν τρία (3) ολόκληρα χρόνια από την δημοσίευση στο «Σαμιακόν Βήμα» σχετικού μου άρθρου (Αύγουστος 2017) και καμιά μα καμιά πρωτοβουλία δεν αναλήφθηκε από αρμόδιους και πολίτες (επαγγελματίες ή μη) για το σημαντικό αυτό θέμα.

Η πανδημία του κορωναϊού ανέδειξε περίτρανα, εκτός των άλλων, την αδήριτη και επιτακτική ανάγκη αλλαγής του προτύπου ανάπτυξης στη χώρα μας και την στήριξη του πρωτογενή τομέα της οικονομίας με κάθε πρόσφορο και παραγωγικό τρόπο.

Η λειτουργία εγκεκριμένου από τις αρμόδιες κρατικές αρχές σφαγείου σε ένα νησί μέσου μεγέθους όπως η Σάμος αλλά και σε μικρότερα όπως οι Φούρνοι και η Ικαρία με προβλήματα ερημοποίησης από την αποίμενη κτηνοτροφία αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ορθή ανάπτυξη της Κτηνοτροφίας με την στήριξη Εθνικών ή και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων στα πλαίσια της πλήρους κάλυψης των εθνικών μας αναγκών αλλά και των εξαγωγών με ποιοτικά κρέατα και τα προϊόντα τους, τυποποιημένα ή μη.

Το σφαγείο αποτελεί πρωταρχικά υποχρέωση προς την κοινωνία ώστε να εξασφαλίζεται η δημόσια υγεία. Η δημόσια υγεία είναι κοινωνικό αγαθό και επομένως το κράτος έχει την υποχρέωση να την διασφαλίζει με τον προσφορότερο τρόπο σε κάθε πολίτη. Στην περίπτωση του σφαγείου, οι υγειονομικές δομές και δράσεις λειτουργούν παράλληλα και ως στήριξη σοβαρών παραγωγικών επενδύσεων εθνικού χαρακτήρα όπως είναι η Κτηνοτροφία και γενικότερα ο Πρωτογενής Τομέας.

Σήμερα ο νόμος προβλέπει ότι την δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας σφαγείων έχουν τόσο οι Δήμοι (Δημοτικά σφαγεία) όσο και οι ιδιώτες (Ιδιωτικά σφαγεία).

Το κόστος ενός σφαγείου επιμερίζεται σε κόστος μελέτης, κόστος κατασκευής και εξοπλισμού, κόστος λειτουργίας και κόστος εκσυγχρονισμού.

Το κόστος κατασκευής και εξοπλισμού εξαρτάται από τον τύπο και το μέγεθος και μπορεί να καλυφθεί από εθνικούς πόρους (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) ή από Ευρωπαϊκά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή από ίδια κεφάλαια ιδιωτών με ή χωρίς επιδοτήσεις.

Το ίδιο ισχύει και για το κόστος των απαραίτητων μελετών.

Το κόστος λειτουργίας μπορεί να καλυφθεί από τα έσοδα  σφαγής με ή χωρίς την οικονομική στήριξη από τον οικείο Δήμο (Δημοτικά σφαγεία) και με ή χωρίς κρατική επιχορήγηση από εθνικούς πόρους, ανάλογα με την βιωσιμότητα του σφαγείου και για λόγους δημόσιου συμφέροντος.

Όσον αφορά τα ιδιωτικά σφαγεία αυτά λειτουργούν μόνο εάν είναι βιώσιμα και κερδοφόρα.

Υπάρχει επίσης και το κόστος εκσυγχρονισμού που καλύπτεται κατά περίπτωση από εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα. Η διάθεση των κρεάτων μπορεί να γίνεται από τους ίδιους τους παραγωγούς κατά μόνας ή σε συλλογική βάση σε καταστήματά τους λιανικής, σε συνεργασία ή όχι με ιδιώτες, στην τοπική αγορά ή εκτός νομού, ανάλογα με τις προθέσεις και αποφάσεις τους και σύμφωνα πάντοτε με τα όσα ο νόμος ορίζει.

Για τον καθορισμό του αριθμού και του τύπου των εγκεκριμένων σφαγείων σε ένα νησί λαμβάνονται υπόψη η μορφολογία του εδάφους, το ζωικό κεφάλαιο σήμερα και προοπτικά, τα κόστη μελέτης, κατασκευής, εξοπλισμού και λειτουργίας καθώς και το επίπεδο στελέχωσης των δημόσιων κτηνιατρικών υπηρεσιών που κατά τον νόμο ελέγχουν τη λειτουργία τους.

Σήμερα στα νησιά μας δεν λειτουργεί κανένα σφαγείο και οι σφαγές ή γίνονται παράνομα ή με μεταφορά των ζώων εκτός νομού.

Και οι δυο αυτοί τρόποι οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην απομείωση της Κτηνοτροφίας ενώ οι επιτόπιες παράνομες σφαγές εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία διότι αφενός τα σφάγια δεν ελέγχονται από τους κτηνιάτρους και αφετέρου η ανεξέλεγκτη διασπορά των ζωικών υποπροϊόντων στην ύπαιθρο εκθρέφει αγέλες τσακαλιών, αδέσποτων σκυλιών και άλλων σαρκοβόρων με συνέπεια αυξημένες πιθανότητες ανάπτυξης ζωο ή και ανθρωπονόσων όπως είναι η εχινοκοκκίαση, η τριχίνωση  και άλλες.

Σοβαρό κίνδυνο αποτελούν επίσης και οι Σπογγώδεις Εγκεφαλοπάθειες, για τις οποίες λαμβάνονται αυστηρά μέτρα στα σφαγεία και επιβάλλεται η καύση των ζωικών υποπροϊόντων σε ειδικούς καυστήρες.

Σοβαρότατο ζήτημα είναι και η «προστασία των ζώων κατά τη σφαγή» που εκτός από νομική, αποτελεί και ηθική υποχρέωση του ανθρώπου προς τα ζώα.

Η ζωοφιλία δεν εξαντλείται στους σκύλους, στις γάτες και στα άλλα ζώα συντροφιάς.

Η σφαγή, δηλαδή ο θάνατος από αιμορραγία είναι θάνατος βασανιστικός και η ελάχιστη υποχρέωση μας είναι να γίνεται υπό αναισθησία. Η «προστασία των ζώων κατά τη σφαγή» αποτελεί, μαζί με την προστασία της Δημόσιας Υγείας, σοβαρότατο καθήκον του κτηνιάτρου που βρίσκεται στο σφαγείο.

Για τους λόγους αυτούς είναι επιτακτική ανάγκη να λειτουργήσουν εγκεκριμένα σφαγεία στο νομό μας και μάλιστα το συντομότερο δυνατόν.

Αυτό μπορεί να γίνει ή από τους Δήμους ή από ιδιώτες, κτηνοτρόφους ή μη, σε συνεργασία μεταξύ τους ή και με τις Δημοτικές Αρχές.

Φυσικά και η Περιφερειακή Αρχή μπορεί και πρέπει να συνδράμει.

Όμως εκτός από την ύπαρξη των υποδομών τα σφαγεία πρέπει και να λειτουργήσουν.

Το κόστος λειτουργίας τους μπορεί να προβλεφθεί και σε περίπτωση που οι Δήμοι ή το οποιοδήποτε συλλογικό – συνεταιριστικό σχήμα διαχείρισής τους αδυνατούν να το εξασφαλίσουν, το Κράτος έχει την υποχρέωση, πάση δυνάμει και όσο χρονικό διάστημα απαιτείται, να το αναλάβει είτε ως λειτουργικά έξοδα της αρχικής πενταετίας είτε και ως υποστήριξη οσάκις και όσο υπάρχει τεκμηριωμένη ανάγκη.

Αναφερόμαστε στο ελάχιστο απαραίτητο ειδικευμένο ή μη προσωπικό που απαιτεί, βάσει των διεθνών προδιαγραφών, η άρτια λειτουργία των σφαγείων.

Εξυπακούεται βέβαια ότι από την έναρξη λειτουργίας των σφαγείων, Δημοτικών, Συνεταιριστικών ή ιδιωτικών, καμία σφαγή δεν θα γίνεται έξω από αυτά με αυστηρές ποινές για τους παραβάτες.

Ο νόμος πρέπει να εφαρμοστεί αμείλικτα γιατί είναι νόμος που αφορά την δημόσια υγεία και το μέλλον της κτηνοτροφίας των νησιών μας αλλά και διότι αυτό επιτάσσει και η εμπειρία μας αφού το παλιό σφαγείο στη Σάμο έκλεισε γιατί δεν το στήριξαν όπως και όσο όφειλαν οι περισσότεροι κτηνοτρόφοι και γιατί οι αρμόδιες πολιτικές και διοικητικές αρχές τοπικά και κεντρικά δεν μπόρεσαν διαχρονικά ή δεν θέλησαν να πείσουν για τη λογική του νόμου και την αναγκαιότητα της αυστηρής τήρησής του.

Οι Δήμοι του νομού σε συνεργασία με την Αντιπεριφέρεια που με την Κτηνιατρική της Υπηρεσία είναι υπεύθυνη για τον υγειονομικό έλεγχο των ζώων και για την άρτια λειτουργία των σφαγείων, δημοτικών ή ιδιωτικών, πρέπει, το συντομότερο δυνατόν, να θέσουν το θέμα αυτό στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων όχι για ακαδημαϊκή προσέγγιση, όπως γίνεται μέχρι τώρα, αλλά για άμεση λήψη αποφάσεων.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αναγνωρίζει ως μέγα πρόβλημα την μη ύπαρξη σφαγείων στο Νομό Σάμου και πιστεύω ότι θα συνδράμει σε οποιαδήποτε προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων για δημιουργία σφαγείων. Όμως, ουδέποτε κατατέθηκε πρόταση στο Υπουργείο από τη Σάμο μετά το κλείσιμο του παλιού σφαγείου, δηλαδή εδώ και δέκα περίπου χρόνια ενώ η προσπάθεια που έγινε από την Ικαρία για τη δημιουργία σφαγείου δεν τελεσφόρησε.

Οι διαδικασίες ίδρυσης σφαγείου χρειάζονται καιρό και τα ενδεχόμενα προσφυγών και ενστάσεων στα διάφορα στάδια υλοποίησης τις καθιστούν περισσότερο χρονοβόρες.

Αρχικά απαιτείται χωροθέτηση, προέγκριση και έγκριση της χωροθέτησης, προμελέτη και μελέτη περιβαλλοντικών όρων και επιπτώσεων και στη συνέχεια μελέτη κατασκευής των εγκαταστάσεων και αδειοδότησή τους.

Σε όλα αυτά εμπλέκονται τοπικοί και υπερτοπικοί κρατικοί φορείς και πολλά Υπουργεία. Η διαδικασία αυτή απαιτεί τουλάχιστο διετία, αν βέβαια δεν υπάρξουν εμπλοκές, προσφυγές και ενστάσεις.

Στο τέλος της διετίας θα είμαστε έτοιμοι να υποβάλλουμε τον φάκελο – πρόταση για την ίδρυση σφαγείων στα νησιά μας και διεκδικώντας και εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση από Εθνικούς ή Ευρωπαϊκούς πόρους θα φτάσουμε στο στάδιο κατασκευής.

Ο χρόνος κατασκευής σφαγείου έχει πλέον αισθητά μειωθεί, λόγω της χρήσης των βιομηχανικού τύπου κτηρίων.

Η Κτηνοτροφία στον τόπο μας φθίνει σταθερά και τα τελευταία χρόνια δεν υπήρξε καμία σημαντική επένδυση στον Κτηνοτροφικό τομέα. Η έλλειψη σφαγείων είναι σίγουρα ένας από τους βασικούς λόγους που αποθαρρύνει όποιον θα ήθελε να ασχοληθεί σοβαρά με την Κτηνοτροφία και να επενδύσει σε μια σύγχρονη εγκατάσταση με σκοπό την παραγωγή ποιοτικών προϊόντων. Από την άλλη, δυστυχώς, οι «παλαιολιθικές» αντιλήψεις καλά κρατούν.

Γι’ αυτούς τους λόγους επιβάλλεται να ληφθούν άμεσα αποφάσεις για την υπόθεση των σφαγείων στο νομό μας.

Δεν είναι δυνατόν, μικρά νησιά όπως η Κάσος, η Νίσυρος, η Τζια και όλα σχεδόν τα Κυκλαδονήσια  να διαθέτουν εγκεκριμένα σφαγεία εν λειτουργία και στα νησιά μας να μην υπάρχει κανένα.

Για την διάσωση και ανάπτυξη της Κτηνοτροφίας μας πολίτες και φορείς του τόπου πρέπει να απαιτήσουμε συλλογικά, από την Αυτοδιοίκηση και την Πολιτεία να δεσμευτούν ότι θα στηρίξουν και θα προχωρήσουν το συντομότερο δυνατόν την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου ειδικού προγράμματος τοπικής αγροκτηνοτροφικής ανάπτυξης με προοπτική βιωσιμότητας και αειφορίας που θα περιλαμβάνει μέτρα ενίσχυσης του πρωτογενή τομέα στα οποία θα εμπεριέχεται και η ίδρυση και λειτουργία σφαγείων στο νομό μας με τον συντομότερο και προσφορότερο τρόπο.

 

 

Μανώλης Νικ. Κάρλας
Περιφερειακός Σύμβουλος

Share this post:

Comments

comments

Advertisement

Περιφερειακά

Μήνυμα Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου για την 28η Οκτωβρίου

Published

on

By

Στον Πολιχνίτο και στις  εκδηλώσεις εορτασμού της Επετείου  του «ΟΧΙ» της 28ης Οκτωβρίου 1940,  παραβρέθηκε το πρωί ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Κωνσταντίνος Μουτζούρης παρουσία του  Βουλευτή Λέσβου Χαράλαμπου Αθανασίου και τοπικών αρχών.

Στις 10:00 πμ τελέστηκε δοξολογία στον  Ι. Ν. Αγ. Γεωργίου Πολιχνίτου  ενώ ακολούθως τελέσθηκε επιμνημόσυνη δέηση και έγινε κατάθεση στεφάνων στο μνημείο πεσόντων.

Αμέσως μετά ο Περιφερειάρχης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Οι εορταστικές εκδηλώσεις εφέτος, πραγματοποιούνται χωρίς παρελάσεις αλλά με την εθνική συνείδηση υψηλά. Η εποποιία του πολέμου  του ’40  κράτησε 160 ημέρες και όλοι οι Νήσοι, συμμετείχαν με στρατιώτες-παιδιά τους, που με παρελάσεις και ενθουσιασμό επιβιβάζονταν στα πλοία και έπαιρναν τον δρόμο για το μέτωπο.  Όλοι συμμετείχαν με ότι άλλο μέσο διέθεταν και κάθε νησιώτης και νησιώτισσα έδωσε  ότι είχε, πληρώνοντας μερίδιο στον αγώνα για την ελευθερία της πατρίδας και τον αγώνα κατά του Φασισμού και Ναζισμού.

Ογδόντα χρόνια μετά , οι νησιώτες του Βορείου Αιγαίου εξακολουθούν μέχρι σήμερα να δίνουν καθημερινά το αγώνα για την πατρίδα και να προασπίζονται τα σύνορα της,  αποτελώντας οι ίδιοι τα οχυρά της. Ο αγώνας είναι συνεχής και καθημερινός. Όπως η ποιητική πένα του Οδυσσέα Ελύτη αποτύπωσε την πορεία των στρατιωτών μας στα Αλβανικά βουνά:

‘’Όλοι μαζί, δίχως μιλιά, χρόνους αμέτρητους αγκομαχώντας πλάι – πλάι, διαβαίναμε τις ράχες, τα φαράγγια, δίχως να λογαριάζουμε άλλο τίποτε΄’.

Χρόνια πολλά στους νησιώτες και τις νησιώτισσες του Β. Αιγαίου. Χρόνια πολλά στην Ελλάδα ».

 

Share this post:

Comments

comments

Continue Reading

Περιφερειακά

Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην Π.Β.Α

Published

on

By

H Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου προκήρυξε προ της πανδημίας του κορωναϊού τα εξής τρία προγράμματα για ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στις νήσους της με τα αντίστοιχα ποσά προς διανομή:

α/αΠρόγραμμαΠοσό προκηρύξεως (€)
1.ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΤΕΝΤΩΝ3.000.000
2.ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΙΔΡΥΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ RIS32.500.000
3.ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΜΜΕ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΠΕ2.500.000
 ΣΥΝΟΛΟ8.000.000

 

Υποβλήθηκαν συνολικά 601 προτάσεις (230,327 και 44 αντιστοίχως) με συνολική αιτούμενη επιχορήγηση 88.394.716€. Η ιδιωτική συμμετοχή, πέραν της αιτούμενης με τις προτάσεις, ανέρχεται στο ποσό των 40.890.136€.

Από τα παραπάνω συνάγονται τα εξής δύο συμπεράσματα :

(1) Παρατηρείται έντονη βούληση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας για οικονομική δραστηριοποίηση (προσφέρεται για συμμετοχή με 40.890.136€).

 

(2) Απαιτείται η άμεση ενεργοποίηση του αναγγελθέντος από την Κυβέρνηση Ταμείου Ανακάμψεως,  για να καλυφθεί η μεγάλη ζήτηση σε κεφάλαια

ανακάμψεως.

 

Share this post:

Comments

comments

Continue Reading
Advertisement

Facebook

SPONSORED

Sponsored

Δημοφιλή