Connect with us

Σαμιακά

Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος: Φιλανθρώπως Χριστούγεννα

Published

on

Το θέμα είναι η εορτή; Κάποιος πρέπει να τεθεί στο κέντρο. Αυτός είναι ο Χριστός, προφανώς. Κι ο Χριστός με τη σειρά Του δίνει προτεραιότητα στον άνθρωπο. Και συγκεκριμένα στον πάσχοντα άνθρωπο. Εξάλλου, όσα έγινε κι έπαθε ο Θεάνθρωπος δεν τα έπαθε για τον Εαυτό Του, ούτε για να αποδείξει κάτι.

Δεν σταματούν όμως εκεί τα Χριστούγεννα. Η Εκκλησία έχει βαθιά φιλοσοφία στη λειτουργική και πνευματική της ζωή. Δεν θα την βρείτε σε κανένα φως του διαφωτισμού. Δεν δίνει πνεύμα για το πνεύμα, αλλά εμφορείται μιας ανυπέρβλητης πνευματικότητας, που λειτουργεί όμως ως αντίληψη των ένσαρκων αποκαλυπτικών μυστηρίων. Η φιλοσοφία της ζωής αυτής είναι πως όλα γίνονται για τον αγιασμό, την εξύψωση του ανθρωπίνου προσώπου. Ο άνθρωπος στο κέντρο. Όχι, ο Θεός στο κέντρο. Μα, ο Θεός αποκαλύπτεται για να πλουτίσει ο άνθρωπος. Δεν ζητάει κεντρικό ρόλο ο Θεός. Ρίχνει τα φώτα στον άνθρωπο. Για εκείνον δεν ενανθρώπισε;

Μέσα στη ζωή της Εκκλησίας δεν υπάρχει τίποτε το ατομικό. Υφίσταται μία κοινότητα, μία κοινωνία προσώπων που λατρεύει τον Θεό. Αυτά κοινωνούν μεταξύ τους αλλά και με τον Θεό. Κάθε τι μέσα στην Εκκλησία αποτελεί έργο ενός συνόλου και δεν θεωρείται ποτέ ως ατομική αγωνία. Στην Εκκλησία ζεις για τον άλλον. Ελεείς τον άλλον. Γίνεσαι φιλάνθρωπος με τον άλλον. Αυτός είναι ο δρόμος του παραδείσου. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος εκτός από την θεώρηση του άλλου ως εικόνα του Θεού, ως συν-δημιούργημα μου.

Η εορτή των Χριστουγέννων θεωρείται φιλανθρώπως. Αυτός είναι ο τρόπος της Εκκλησίας. Και είναι πάντοτε αυτός ο τρόπος που καθορίζει τα πράγματα. Είναι ο δρόμος μαζί με τον άλλον. Χωρίς τον άλλον δεν υπάρχει δρόμος, διάβαση, συγχώρεση. Ο τρόπος της εορτής των Χριστουγέννων είναι η φιλανθρωπία. Η σκέψη του άλλου, η αντίληψη περί του άλλου, ο τρόπος μου στον τρόπο του άλλου. Αυτό κι αν είναι άδειασμα. Μήπως ο Θεός αυτό δεν ενήργησε;

Στο ευαγγέλιο της Κυριακής των Απόκρεω (Ματθ. 25, 31 – 46) ο Χριστός αναφέρεται στην φιλανθρωπία ως το κλειδί του παραδείσου. Δεν ξεκλειδώνει ο παράδεισος μέσα από την ατομική θεώρηση της πίστης. Τότε η πίστη καταντά θρησκεία. Ο δρόμος του παραδείσου είναι ο δρόμος του κάθε ανθρώπου που πάσχει, που δοκιμάζεται, που έχει ελλείψεις. Η ελεημοσύνη δεν αποτελεί μία ηθικιστική επιταγή, αλλά ούτε μία ευσεβιστική ενέργεια. Αποτελεί τρόπο ύπαρξης. Η φιλανθρωπία είναι ο κατεξοχήν τρόπος ύπαρξης. Δεν είναι μόνο η ελεημοσύνη με την έννοια της παροχής χρημάτων σε κάποιον που τα έχει ανάγκη. Είναι τρόπος ζωής, το πώς της προσωπικής ύπαρξης στην ύπαρξη του άλλου. Αυτό είναι που λειτουργεί καταλυτικά μέσα στη λατρεύουσα κοινότητα.

Η αντίληψη πολλών διακατέχεται από μονοφυσιτικό τρόπο. Νηστεία, προσευχή, εγκράτεια και όλα τακτοποιημένα. Δεν λειτουργεί έτσι ο Θεός. Ο Χριστός έχει για φίλους του ατακτοποίητους και τσαλακωμένους. Στο Ευαγγέλιο, στέκεται με φιλάνθρωπο τρόπο απέναντι στους πάσχοντες και τους ελεεί. Όταν ο χριστιανός μένει στους τύπους, βολεύεται στην ατομική του ευσέβεια, τότε καταργεί το πρόσωπο του άλλου και αλλοιώνει μία προοπτική κοινής συνύπαρξης στο εκκλησιαστικό σώμα. Δεν μπορεί να υπάρξει καμία εορτή απούσης της φιλανθρωπίας, της ελεημοσύνης.

Ο δρόμος της φιλανθρωπίας έχει ευθύνη. Αναλαμβάνεις τον άλλον, τον ξένο, τον απόλυτα άλλο. Δεν συγχωρούνται υπεκφυγές, τη στιγμή που εδραιώνεται η πίστη πως ο δρόμος για τον παράδεισο αποτελεί προσωπική υπόθεση. Ποτέ δεν ήταν προσωπική υπόθεση. Τα λέει αυτά ο Μ. Βασίλειος σε ομιλία του σχετική με την παραβολή του άφρονα πλουσίου: ‘’Τώρα δεν είσαι κατσούφης και αποκρουστικός, αποφεύγων τις απαντήσεις μη τυχόν κάπου αναγκασθείς να βγάλεις έστω και λίγο από τα χέρια σου. Μία λέξη γνωρίζεις∙ δεν έχω∙ ούτε θα δώσω, διότι είμαι πτωχός. Πράγματι πτωχός είσαι και στερείσαι από όλα τα αγαθά. Πτωχός από φιλανθρωπία, πτωχός από πίστη στον Θεό, πτωχός από ελπίδα αιώνια. Κάνε συμμέτοχους στα σιτηρά τους αδελφούς. Αυτό που αύριο σαπίζει, δώσε το σήμερα στον έχοντα ανάγκη. Η πιο χειρότερη μορφή της πλεονεξίας είναι το να μην δίνει κανείς στους ενδεείς ούτε από αυτά που φθείρονται’’.

Η φιλανθρωπία δεν εξαντλείται αποκλειστικά στα χρήματα. Δεν είναι τόσο φθηνά τα σημεία της. Είναι ένας τρόπος ύπαρξης στον τρόπο που υπάρχει ο άλλος, στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο άλλος. Είναι ο μόνος δρόμος για τον παράδεισο. Ο άλλος. Το αν ο Χριστός είναι μία ‘’φύσις του Θεού Λόγου σεσαρκωμένη’’, δεν έχει καμία απολύτως σημασία, ένα δεν ιδωθεί στο πρόσωπο του άλλου.

 

 

Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων

Share this post:

Comments

comments

Σαμιακά

Γεμίζουν ξανά οι δομές στην Λέσβο – Σταθερή η κατάσταση στην Σάμο – Αποσυμφόρηση στην Χίο

Published

on

By

Αυξάνεται πάλι ο αριθμός των προσφύγων και των μεταναστών που βρίσκονται στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, που έχουν ημερομηνία 26/2/2021, συνολικά στην Λέσβο διαμένουν περίπου 8.832 πρόσφυγες και μετανάστες, εκ των οποίων οι 6979 από αυτούς βρίσκονται στο ΚΥΤ Μαυροβουνίου.
 Στην Χίο η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη με 2 χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες να διαμένουν συνολικά στο νησί, εκ των οποίων οι 1.694 στο ΚΥΤ της ΒΙΑΛ.
 Στην Σάμο υπάρχουν 3.440 πρόσφυγες και μετανάστες, όλοι σε ΚΥΤ φιλοξενούμενοι ενώ στα άλλα νησιά υπάρχει ελάχιστη παρουσία. Χαρακτηριστικά στην Λέρο βρίσκονται 405 άτομα, στην Κω 538 και στα υπόλοιπα νησιά, Τήλος Ρόδος και Κάρπαθος 32 άτομα.
Η Λέσβος, δηλαδή, σηκώνει πλέον κάτι περισσότερο από το μισό βάρος του μεταναστευτικού, με τεράστιο ΚΥΤ 7 χιλιάδων διαμενόντων και άλλες 2 χιλιάδες περίπου διασκορπισμένους σε διάφορες σημεία του νησιού.
Αντίθετα η Χίος, δείχνει να είναι σε πολύ καλύτερη μοίρα, με 2 χιλιάδες άτομα, ενώ στην Σάμο η κατάσταση δείχνει σταθερή εδώ και καιρό, με το νέο ΚΥΤ να είναι προ των πυλών.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η Λέσβος δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση το επόμενο δίμηνο μέχρι το Πάσχα, να έχει αποσυμφορηθεί, έστω και σε μεγάλο βαθμό, καθώς οι 9 χιλιάδες είναι απαγορευτικός αριθμός για οποιαδήποτε τέτοια σκέψη.
Πηγή :in.gr

Share this post:

Comments

comments

Continue Reading

Σαμιακά

Παγκόσμια ημέρα Πολιτικής Προστασίας

Published

on

By

Η 1η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως παγκόσμια ημέρα Πολιτικής Προστασίας από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Άμυνας (ICDO). Αποτελεί ένα θεσμό με ιδιαίτερη σημασία στις μέρες μας, καθώς οι σύγχρονες κοινωνίες εκτίθενται ολοένα και περισσότερο σε κάθε είδους κινδύνους –φυσικούς και τεχνολογικούς – λόγω της κλιματικής αλλαγής, αλλά και της αστικής και βιομηχανικής ανάπτυξης.

Ο θεσμός της Πολιτικής Προστασίας δεν συνδέεται μόνο με την αντιμετώπιση μίας καταστροφής, αλλά εκτείνεται σε όλο το φάσμα αυτής, καλύπτοντας πρωτίστως τον τομέα της πρόληψης, το σχεδιασμό, την ετοιμότητα, αλλά και τη διαχείριση των συνεπειών της. Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζοντας την υψηλή αποστολή της Πολιτικής Προστασίας και με στόχο να συμβάλλει στην πρόληψη των κινδύνων και στην ετοιμότητα για τη διαχείριση συνακόλουθων καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης, έχει θεσπίσει τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό για επεμβάσεις παροχής βοηθείας καθώς και προγράμματα χρηματοδότησης δράσεων Πολιτικής Προστασίας.

Η Παγκόσμια Ημέρα Πολιτικής Προστασίας είναι πάντοτε και μια αφορμή μνήμης και απότισης τιμής στους επαγγελματίες και εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, τους διασώστες και τους πυροσβέστες που έχασαν τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος για να προστατεύσουν ζωές και περιουσίες συνανθρώπων και αποτελούν λαμπρά παραδείγματα σθένους και προσφοράς προς το κοινωνικό σύνολο.

Η Δ/νση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου με αίσθημα ευθύνης και με σύμμαχο τη γνώση προσπαθεί να ανταπεξέλθει σε κάθε πρόκληση που μπορεί να προέρχεται είτε από φυσική είτε από ανθρωπογενής είτε ακόμα και από τεχνολογική καταστροφή. Δεν είναι λίγες οι φορές που στο 2020 κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε φαινόμενα όπως ο σεισμός της Σάμου, οι δασικές πυρκαγιές, οι πλημμύρες και οι ισχυρές χιονοπτώσεις καθώς και την έξαρση της πανδημίας κλπ. Με τα μέσα που διαθέτουμε και κυρίως στηριζόμενοι στους ανθρώπινους πόρους υπηρετούμε πάντοτε την δημόσια ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Semper Parati, iuxta cives.

Δημήτριος Α. Μαλλιαρός

Δ/ντής Πολιτικής Προστασίας

Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου

 

Share this post:

Comments

comments

Continue Reading
Advertisement

Facebook

Δημοφιλή