Connect with us

Σαμιακά

Τα λαϊκά κρασιά της Σάμου

Published

on

της Μαρίας Κατσούλη

Είναι αλήθεια πως εμείς, οι «οινογνώστες», οι κριτικοί οίνου, οι οινοχόοι και λοιποί ειδικοί, έχουμε μία τάση να επικεντρωνόμαστε στα νέα και ευπαρουσίαστα κρασιά της αγοράς και να σνομπάρουμε τα όποια «λαϊκά» ―κι ας είναι περισσότερο λαοφιλή παρά «λαϊκά» και με εντυπωσιακή εμπορική σταδιοδρομία. Τα απορρίπτουμε, συχνά χωρίς καν να τα έχουμε δοκιμάσει!

Η απαξίωση για τα κρασιά αυτά που είναι, βέβαια, και φτηνά, γίνεται λησμονώντας πως, όχι μόνο η αγορά μπορεί να τα χωρέσει, αλλά τα έχει και ανάγκη, ώστε και όλα τα γούστα να ικανοποιούνται και όλων τα βαλάντια να οδηγούν στο εμφιαλωμένο, επώνυμο ελληνικό κρασί και όχι στο ανώνυμο χύμα.

Κάπως έτσι, λοιπόν, ξεπερνώντας την αρχική αρνητική προδιάθεση που μου δημιούργησε η εμφάνιση των τριών κρασιών που είχα μπροστά μου, σε φιάλη ρετρό τύπου «ρετσίνα της δεκαετίας του ’60» με μεταλλικό καπάκι γκαζόζας (crown) και ετικέτες μιας άλλης εποχής, βρέθηκα να δοκιμάζω κάποια από τα πιο «απόκρυφα» κρασιά του οινοποιητικού συνεταιρισμού της Σάμου.

«Απόκρυφα», γιατί κυκλοφορούν μόνο στο νησί για να καλύψουν την ιδιαίτερα διψασμένη τοπική αγορά. Πρόκειται, λοιπόν, για τα ιδιαίτερα λαοφιλή: ΣΑΜΑΙΝάκι (λευκό ξηρό), ΦΩΚΙΑΝΟΣ (ροζέ ξηρό) και ΡΕΤΣΙΝΑ ―φωτογραφία του οποίου δεν υπάρχει ούτε στο Διαδίκτυο. Όπως απέδειξαν στο ποτήρι μου, τα δύο πρώτα βάζουν τα γυαλιά σε αρκετά κρασιά με μοντέρνες, μίνιμαλ ετικέτες, πιασάρικα ονόματα και πιασάρικες… τιμές, ενώ η ρετσίνα, αχ, αυτή η ρετσίνα!

 

 

samainaki.jpgΤο ΣΑΜΑΙΝάκι, με το λαμπερό ξανθό χρώμα του μοσχάτου, εμφανίστηκε στο ποτήρι μου με ντροπαλή μύτη, όπου πρωταγωνιστούσαν βέβαια τα αρώματα του μοσχάτου με κάποιες νύξεις αχλαδιού και ανθών αγγελικής. Αποζημίωσε, όμως, το στόμα την ντροπαλή μύτη με μία αναπάντεχα ευχάριστη φρεσκάδα, με δροσιά και ευδιάκριτο το μοσχάτο άρωμα από το παγκοσμίου φήμης ομώνυμο σταφύλι. Μετά την όχι ευκαταφρόνητης διάρκειας επίγευση, αυτό που μου άφησε το ΣΑΜΑΙΝάκι ήταν πως κρατά αρκετά ψηλά και, πάνω απ’ όλα, έντιμα τον πήχη της ποιότητας στην κατηγορία του. Αυτή των ευκολόπιοτων καθημερινών κρασιών, ξεπερνώντας πολλούς εύηχους και «comme il faut» οίνους, με λιανική τιμή έως και 6€ δηλαδή δύο φορές επάνω από τη δική του, αφότου κάνουμε, μάλιστα, και την αναγωγή των 500ml στα 750ml της κλασικής φιάλης κρασιού. Όσον αφορά τη θέση του στο τραπέζι, ναι μεν αγαπά τις απαλές γεύσεις, αλλά δεν θα φοβηθεί να σερβιριστεί δίπλα σε πιάτα με βραστό κρέας, με χανιώτικο μπουρέκι και ζυμαρικά βουτύρου. Θα λατρέψει τις κολοκυθόπιτες, τις καταπληκτικές σαμιώτικες τηγανίτες και το πεντανόστιμο σαμιώτικο μπουρέκι.

fokianos.jpg

Το ΦΩΚΙΑΝΟΣ, είναι ένα ροζέ ξηρό κρασί από την ομώνυμη ποικιλία, φωκιανό. Είναι μία σπάνια και μάλλον ξεχασμένη ερυθρωπή ποικιλία, με πλούσια ιστορία στα αιγαιοπελαγίτικα νησιά, κυρίως στην Ικαρία και στη Σάμο. Στο δεύτερο, προσπαθεί να επιβιώσει υπό τον ασφυκτικό κλοιό της καλλιέργειας του μοσχάτου που είναι η ποικιλία-βασιλιάς του νησιού. Με ερυθρωπό χρώμα που παραπέμπει σε κοκκινέλι, διαθέτει την τυπικότητα της ποικιλίας με αρώματα ώριμου βύσσινου και μπαχαρικών που στο στόμα πλαισιώνονται από οξύτητα και ελαφρές τανίνες, αναπάντεχα επίμονες στην επίγευση. Είναι ένα ειλικρινές κρασί, αποτελεσματικό για παρασκευές με κρέας, για πιάτα με έντονη την παρουσία μπαχαρικών και με πολλούς μεζέδες της κλασικής παραδοσιακής ελληνικής κουζίνας.

 

 

retsina.jpgΈρχομαι τώρα στον νέο μεγάλο μου έρωτα, τη ΡΕΤΣΙΝΑ της ΕΟΣ Σάμου, μία ρετσίνα φτιαγμένη από 100% μοσχάτο σταφύλι. Εύλογα αναρωτήθηκα: «είναι δυνατόν το μοσχάτο να τα βγάλει πέρα με τη δύναμη του ρετσινιού;». Ε λοιπόν, όχι απλώς γίνεται, αλλά γίνεται και με υπέροχο τρόπο! Διότι το αποτέλεσμα όχι μόνο διέλυσε οποιοδήποτε συννεφάκι δημιούργησε η αρχική σκέψη μου, αλλά με ενθουσίασε κιόλας.

Απόλυτα γοητευτικό, το κρασί με κέρδισε στη μύτη και στο στόμα, θυμίζοντας άνθη λεμονιάς, φρέσκο σταφύλι, μαστίχα και άλλες βοτανικές νότες, που συνυπάρχουν με το άρωμα του ανοιξιάτικου πεύκου. Το εκφραστικό στόμα ήταν απολαυστικό, γεμάτο φρεσκάδα και απόλυτα ισορροπημένο σε κάθε παράμετρο, με το μοσχάτο να δίνει στη ρετσίνα αυτή έναν απρόσμενα ιδιαίτερο χαρακτήρα. Ξεπερνώντας την παλιομοδίτικη εμφάνισή της και με κυρίαρχο στοιχείο τη γευστική της φινέτσα, η ρετσίνα αυτή είναι ικανή να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις πολλών τολμηρών σεφ και οινοχόων που αναζητούν την πραγματική ουσία της γευστικής αρμονίας.

Με τη λογική αυτή, με ταξίδεψε σε ceviche, sashimi και τεμπούρα, σε τραγανά wonton, σε διάφορα ριζότι και ζυμαρικά, σε διάφορες σως με σαφράν και σε σπαράγγια και, βέβαια, σε δικούς μας κλασικούς τηγανητούς ή μαριναρισμένους μεζέδες. Ναι, όλα αυτά! Δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία πως η ρετσίνα αυτή, εάν ήταν συσκευασμένη σε μία μοντέρνα φιάλη (ακόμα και των 500ml) θα είχε περίοπτη θέση στην καρδιά πολλών οινοκριτικών και οινοχόων· θα έκοβε πρώτη το νήμα του τερματισμού μπροστά από αρκετούς πρωτοκλασάτους οίνους της κατηγορίας της όπως και το βήχα όσων απαξιούν να δοκιμάσουν «τέτοια» κρασιά ―κάτι που δυστυχώς έχω κάνει και εγώ! Βέβαια, η αισθητική αναβάθμιση της φιάλης θα την αποξένωνε αυτομάτως από την παραδοσιακή της πελατεία και σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελα να είμαι υπεύθυνη για αυτό. Οπότε, ας μείνει καλύτερα όπως είναι, εκεί που είναι, άγνωστη στο πανελλήνιο και κοντά στις καρδιές των κατοίκων της Σάμου και όσων επισκεπτών του πανέμορφου αυτού νησιού τύχει να την ανακαλύψουν.

 

Πηγή: savevintage2019.gr

Share this post:

Comments

comments

Σαμιακά

Και ο άσωτος επιστρέφει.

Published

on

By

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής αναφέρεται σε μία ακόμη παραβολή∙ την παραβολή του ασώτου υιού (Λουκ. 15, 11-32). Ο πατέρας της παραβολής δέχεται τον υιό του που τον έχει εγκαταλείψει, έχει ζήσει με άσωτο τρόπο χρησιμοποιώντας την περιουσία του πατέρα και στο τέλος χωρίς καμία οικονομική υποστήριξη επιστρέφει στον πατέρα. Πόση στεναχώρια βίωσε ο πατέρας τη στιγμή που ο υιός του, ζήτησε από τον ίδιο το μερίδιο που του αναλογεί για να φύγει στα ξένα;

Ο υιός της παραβολής αφού ξόδεψε τα πάντα, σκέφτηκε να επιστρέψει στον πατέρα του. Η επιστροφή εγείρει ερωτήματα. Αναζητά επιτακτικά ακραιφνείς απαντήσεις, απαντήσεις δεκτικές μιας εμβάθυνσης στο μυστήριο της οντολογικής μεταμόρφωσης του υιού. Γιατί γύρισε στον υιό ο πατέρας; Επειδή ξόδεψε όλη την περιουσία και δεν μπορούσε να ζήσει αλλιώς; Επειδή βρέθηκε στα δύσκολα; Επειδή απέκτησε συναίσθηση της ασωτίας του; Κι αν η συναίσθηση αυτή εμφορούταν από μία συναισθηματική έξαρση, έναν ακροβατικό συναισθηματικό παρορμητισμό; Η παραβολή μας βεβαιώνει για κάτι πολύ σημαντικό. ‘’Τότε συνήλθε στον εαυτό του’’ και επέστρεψε στον πατέρα του λέγοντας του ‘’αμάρτησα κατά του ουρανού και ενώπιον σου, δεν είμαι πλέον άξιος να ονομάζομαι υιός σου’’ (Λουκ. 15, 17-19).

Ας δούμε στον πατέρα τον Θεό Πατέρα και στον υιό τον κάθε άνθρωπο. Πόσες φορές μας ευεργετεί ο Θεός; Μας δίνει ευλογίες, τις οποίες δεν αξίζουμε. Δεχόμαστε τις ευεργεσίες. Όχι, όμως πάντοτε. Πώς ανταποκρίνεται ο άνθρωπος; Συνάπτει σχέση με τον Θεό; Αναγνωρίζει πως όλα όσα έχει, του τα έχει δωρίσει ο Θεός; Ο άνθρωπος πολλές φορές σηκώνεται και φεύγει από τη σχέση αυτή. Εγκαταλείπει τον Θεό. Άλλες φορές επιστρέφει, άλλες πάλι όχι. Έτσι ενεργεί ο άνθρωπος. Πολλές φορές καθίσταται αχάριστος απέναντι στον Θεό, απέναντι στους συνανθρώπους του. Κι ο Θεός; Πώς ενεργεί; Μήπως έχει πολλές επιλογές; Γνωρίζουμε πως στον Σταυρό δεν υπάρχει άνετη θέση. Αυτή είναι η στάση του Θεανθρώπου. Ελπίζει, υπομένει, ταπεινώνεται, συγχωρεί, έχει αμέτρητο έλεος και φιλανθρωπία άρρητη. Αυτός είναι ο τρόπος του Θεού Πατέρα.

Ο άνθρωπος δραπετεύει από την σχέση με τον Πατέρα. Πολλές φορές. Κι όταν επιστρέφει, πάντοτε ο Πατέρας τον δέχεται. Δεν θέτει όρια και κριτήρια ο Θεός. Το μοναδικό Του μέτρο, κριτήριο και προϋπόθεση είναι η αγάπη. Αυτές είναι οι ‘’αντοχές’’ του Θεού. Εκτός κι αν ο άνθρωπος δεν θέλει να σωθεί ποτέ και εμμένει σε μία άρνηση του Θεού. Ακόμη και τότε δεν εκδικείται ο Θεός, δεν τιμωρεί όπως ακούγεται να λένε διάφορες φωνές εντός των τειχών της Εκκλησίας. Ας κρατήσουν την τιμωρία για τον εαυτό τους. Ο Θεός έχει άλλον τρόπο και βαδίζει άλλον δρόμο. Διαφορετικό από τις ανθρώπινες αντιλήψεις, μακριά από την κοσμικότητα της κτίσης αυτής. Ο όσιος Μάξιμος Ομολογητής στα Κεφάλαια περί Αγάπης σημειώνει πως ‘’τόν δέ φαῦλον, δι᾿ ἀγαθότητα ἐλεεῖ, καί ἐν τῷ αἰῶνι τούτῳ παιδεύων ἐπιστρέφει’’.

Βάζει δύσκολα στον Θεό ο άνθρωπος. Και παίζει με την σωτηρία του. Την εξωθεί στα άκρα. Δεν ξεκινάει από την αγάπη, αλλά ο ίδιος την ίδια στιγμή απαιτεί αγάπη, κάποιες φορές. Άλλοτε, έχει την αίσθηση πως πιστεύει πραγματικά με όσα κάνει και πως οι άλλοι φταίνε πάντα, ο πατέρας ή ο γιος ή ο διπλανός, αλλά ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς με σαφή λόγο ξεκαθαρίζει τα πράγματα∙ η πίστη ωφελεί, ένα κάποιος πολιτεύεται κατά συνείδηση και καθαρίζει τον εαυτό του μέσα από την εξομολόγηση και την μετάνοια. Δεν μπορείς να εγκαταλείπεις τους γονείς σου στο γηροκομείο και να χαίρεσαι με όσα σου δώρισαν όλα αυτά τα χρόνια. Είσαι σάρκα από τη σάρκα τους και αίμα από το αίμα τους. Ο Θεός ευλογεί τους ανθρώπους που σέβονται τους γονείς και διακονούν τους γονείς. Δεν μπορείς να ησυχάζεις μέσα σου την στιγμή που ο γιος σου ή η κόρη σου δεν μιλάνε μεταξύ τους ή εσύ με κάποιο παιδί. Ούτε όταν τα αδέλφια δεν θέλουν να δουν το ένα το άλλο. Δεν υπάρχει ευλογία Θεού στην περίπτωση αυτή. Ο δρόμος της σωτηρίας είναι ο άλλος. Τίποτε παραπάνω και τίποτε λιγότερο. Αυτό λέει όλο το ευαγγέλιο. Παρατημένοι γονείς, μαλωμένα αδέλφια, μαλωμένοι γονείς με τα παιδιά και άλλα πολλά δυσάρεστα επιβεβαιώνουν την ασχήμια και το δράμα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Αυτό το ανθρώπινο πρόσωπο, απώλεσε την ωραιότητα, έκλαψε στις χαρές των άλλων και έστησε χορό στις δυστυχίες τους. Στην Εκκλησία υπάρχει μία όμορφη λέξη, ελκυστική, που γίνεται ελκυστικότερη και ένα ολάκερο βίωμα, μία ζωντανή εμπειρία, όταν εισέρχεται στην καρδιά του ανθρώπου. Είναι η λέξη μετάνοια. Ο άνθρωπος έγινε πολύ σκληρός, εχθρικός, ένας σκέτος μόνος. Δεν θα επιβιώσει έτσι. Θα βρίσκει παντού και πάντα αδιέξοδα. Δεν βλέπετε πόσο δυστυχισμένοι έγιναν οι χριστιανοί; Στην Ανάσταση πενθούν ακόμη. Μέσα στην ζωή της Εκκλησίας υπάρχουν βήματα που οδηγούν στον Θεό. Υπάρχει η μετάνοια, η συγχωρητικότητα, το έλεος, η φιλανθρωπία, η σιωπή, ο πνευματικός. Υπάρχει και η επιστροφή. Το Ευαγγέλιο είναι γεμάτο από τέτοια πρόσωπα. Κι ο Θεός πάντα περιμένει την μετάνοια του ανθρώπου. Και μετά; Ε, στήνεται κι ένας πανηγυρικός χορός στους ουρανούς και ο άνθρωπος γεμίζει από Θεό.

 

Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

Κληρικός Ι.Μ Σταγών & Μετεώρων

Share this post:

Comments

comments

Continue Reading

Σαμιακά

Συνεχίζονται οι έλεγχοι για την τήρηση των μέτρων στα νησιά του Βορείου Αιγαίου

Published

on

By

Εντατικοί έλεγχοι στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, στο πλαίσιο της εφαρμογής των μέτρων για την αποφυγή και τον περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού

Συνελήφθησαν, κατά το τελευταίο διήμερο στη Λέσβο, τέσσερα (4) άτομα που κατηγορούνται, κατά περίπτωση, για τα αδικήματα της απείθειας και της βίας κατά υπαλλήλων, καθώς και για παραβίαση των μέτρων για την πρόληψη ασθενειών

 

Εντατικοί έλεγχοι πραγματοποιούνται καθημερινά από Υπηρεσίες της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Βορείου Αιγαίου, για την εφαρμογή των μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού.

Στο πλαίσιο αυτό, συνελήφθησαν κατά το τελευταίο διήμερο στη Λέσβο, τέσσερα (4) άτομα, που κατηγορούνται, κατά περίπτωση, για τα αδικήματα της απείθειας και της βίας κατά υπαλλήλων, καθώς και για παραβίαση μέτρων για την πρόληψη ασθενειών.

Ειδικότερα, απογευματινές ώρες χθες (26-02-2021), στο πλαίσιο διενέργειας ελέγχων από ειδικό αστυνομικό κλιμάκιο της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λέσβου, συνελήφθησαν στην ευρύτερη περιοχή της Μυτιλήνης, δύο (2) αλλοδαποί, οι οποίοι αρνήθηκαν να επιδείξουν απαιτούμενα για τη μετακίνησή τους έγγραφα και να συμμορφωθούν σε υποδείξεις των αστυνομικών, ενώ ακολούθως τους απώθησαν βίαια. Σε βάρος των συλληφθέντων βεβαιώθηκαν πρόστιμα ύψους -300- ευρώ, για παραβίαση περιορισμού κίνησης.

Επίσης, πρώτες πρωινές ώρες σήμερα (27-02-2021), συνελήφθησαν στη Μυτιλήνη, από αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Μυτιλήνης, δύο (2) αλλοδαποί, οι οποίοι όπως διαπιστώθηκε είχαν προβεί στη διοργάνωση ιδιωτικής συνάθροισης στην οικία τους, στην οποία συμμετείχαν οκτώ (8) ακόμη άτομα [-6- αλλοδαποί (-2- άνδρες και -4- γυναίκες) και -2- ημεδαπές]. Σε βάρος των συλληφθέντων, διοργανωτών της συνάθροισης, βεβαιώθηκαν πρόστιμα ύψους -3.000- ευρώ, ενώ στους λοιπούς συμμετέχοντες, επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους -300- ευρώ, για παραβίαση περιορισμού κίνησης.

Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Βορείου Αιγαίου, αποδίδοντας ιδιαίτερη σημασία στην προστασία της δημόσιας υγείας, έχει δώσει τις απαραίτητες κατευθύνσεις στις Υπηρεσίες της, για τη συστηματική διενέργεια ελέγχων σε δημόσιους χώρους, επιχειρήσεις, μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και σε οδικά δίκτυα, τόσο στα αστικά κέντρα αλλά και στην περιφέρεια.

Ο κίνδυνος του κορωνοϊού είναι υπαρκτός και απειλεί ευθέως το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας υγείας, ως εκ τούτου αποτελεί θέμα κοινωνικής συνείδησης και πρωτίστως ατομικής ευθύνης, να υψώσουμε τείχος προστασίας για εμάς, τις οικογένειές μας, τους συνανθρώπους μας.

Share this post:

Comments

comments

Continue Reading
Advertisement

Facebook

Δημοφιλή