Connect with us

Σαμιακά

19 χρόνια από την τραγωδία του «Εξπρές Σάμινα»

Published

on

Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Εξπρές Σάμινα» που είχε ναυπηγηθεί στο Σεντ Ναζέρ της Γαλλίας το 1966, αναχωρεί από το λιμάνι του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιπα 61 πλήρωμα, προκειμένου να εκτελέσει την ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος, με τελικό προορισμό τους Λειψούς. Δεν ολοκλήρωσε ποτέ το ταξίδι του καθώς ανοιχτά της Πάρου έμελλε να γραφτεί μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες της χώρας με απολογισμό 81 νεκρούς.

Λίγο μετά τις 10 το βράδυ, το πλοίο προσεγγίσει τον λιμένα της Παροικιάς, με ανέμους 8 μποφόρ. Δύο μίλια ανοικτά της Πάρου, προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων στις νησίδες «Πόρτες» με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευστάθειας. Το νερό κατακλύσει το μηχανοστάσιο του πλοίου, το οποίο παίρνει γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και μετά από 25 λεπτά βυθίζεται.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Μεγάλος πανικός κυρίεψε τους επιβαίνοντες λόγω της συσκότισης που προκλήθηκε στο πλοίο από ηλεκτρική βλάβη, καθώς δεν λειτούργησε ούτε η εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια (emergency generator) ούτε η σειρήνα έκτακτης ανάγκης, ενώ δεν υπήρξε καμία ενημέρωση από τα φορητά μεγάφωνα του πλοίου με αποτέλεσμα πολλοί πηδήξουν στα τυφλά στη θάλασσα.

Το Λιμεναρχείο Πάρου διατάσσει όλα τα παραπλέοντα σκάφη να σπεύσουν στον τόπο του ναυαγίου με πρώτους να φτάνουν στο σημείο του ναυαγίου οι ψαράδες, ενώ στη συνέχεια έσπευσαν σκάφη του Λιμενικού και βρετανικά πολεμικά που συμμετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ.

Εκείνο το βράδυ -ο συνταξιούχος πια- δημοσιογράφος της Ελευθεροτυπίας, Θανάσης Λαμπρόπουλος, βρίσκεται στο σπίτι που διατηρεί στην Πάρο έχοντας άδεια, όμως άμεσα αντιλαμβάνεται την αναστάτωση που επικρατεί σε όλο το νησί και κινητοποιείται. Τηλεφωνεί αμέσως στο λιμενάρχη Δημήτρη Μάλαμα με τον οποίο διατηρούσε φιλικές σχέσεις, προκειμένου να μάθει τι έχει συμβεί.”Έλα από εδώ, δεν μπορώ να σου πω τίποτα” του απαντά ο λιμενάρχης που δείχνει αναστατωμένος.

Ο δημοσιογράφος θυμάται: ” Επικρατούσε, πανικός, φωνές, συγγενής να ρωτάνε, φορείς να έχουν σπεύσει στο λιμεναρχείο. Ένα χάος. Κατεβαίνω στο λιμάνι όπου υπήρχε μεγάλη κινητοποίηση καθώς οι ψαράδες παρά τη φουρτουνιασμένη θάλασσα έσπευσαν να βοηθήσουν. Μετά από λίγο ένα σκάφος του λιμενικού φτάνει και κατεβάζει στο λιμάνι τους πρώτους 20 νεκρούς. Ρωτάω έναν λιμενικό τι έχει συμβεί. “Η θάλασσα ξεβράζει πτώματα. Είναι πολλοί οι νεκροί, ίσως και 70” μου απαντά. Έχω μείνει άναυδος. Τα έκτακτα δελτία ειδήσεων στην τηλεόραση μέχρι εκείνη τη στιγμή έκαναν λόγο για 5 νεκρούς. Παίρνω τηλέφωνο στην εφημερίδα ,τους ενημερώνω αμέσως για το μέγεθος της τραγωδίας και επιστρέφω στο λιμεναρχείο ψάχνοντας να βρω το λιμενάρχη ο οποίος τελικά δεν άντεξε“. Πράγματι ο λιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, έχασε τη ζωή του το ίδιο βράδυ από το άγχος και την πίεση κατά τη διάρκεια της επιχείρησης.

Εξπρές Σάμινα: 17 χρόνια μετά το ναυάγιο στην Πάρο με τους 81 νεκρούς
Εξπρές Σάμινα: 17 χρόνια μετά το ναυάγιο στην Πάρο με τους 81 νεκρούς

Οι ευθύνες και οι εγκληματικές παραλείψεις του πληρώματος

Έπειτα από 12μηνη έρευνα, οι διορισμένοι πραγματογνώμονες (Απ. Παπανικολάου, καθηγητής ΕΜΠ, Ι. Βεντούρας, πλοίαρχος Α” τάξεως, Γ. Δημητριάδης, αντιπλοίαρχος Π.Ν., Θ. Λουκάκης, καθηγητής ΕΜΠ και Εμ. Μανιός, ναυπηγός) παρέδωσαν στις 25 Σεπτεμβρίου του 2001 στον ειδικό εφέτη ανακριτή την έκθεσή τους. Συγκεκριμένα: – Οι χειρισμοί του πληρώματος φυλακής γέφυρας ακόμα λίγα λεπτά πριν τη πρόσκρουση ήταν ανεπαρκείς, προκειμένου να αποφευχθεί η σύγκρουση.

Εξπρές Σάμινα: 17 χρόνια μετά το ναυάγιο στην Πάρο με τους 81 νεκρούς

Περίπου 15 λεπτά πριν την πρόσκρουση, το πλοίο ερήμην των κανόνων ασφαλούς πλοήγησης σε συνδυασμό με τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν και εκτός ελέγχου της πραγματικής του θέσης, έπλεε με χρήση αυτόματου πιλότου (autopilot) με ευθύνη του πληρώματος φυλακής γέφυρας και το ακριβές στίγμα του πλοίου δεν ήταν γνωστά στον υποπλοίαρχο. – Κατά παράβαση του πιστοποιητικού ασφαλείας, οι υδατοστεγείς πόρτες ήταν όλες ανοιχτές, ενώ θα έπρεπε να ήταν ερμητικά κλειστές, με ευθύνη του πλοιάρχου και του υποπλοιάρχου. – Οι αξιωματικοί του μηχανοστασίου μετά την πρόσκρουση δεν ειδοποίησαν έγκαιρα τον πλοίαρχο και τον υποπλοίαρχο για την ύπαρξη ρήγματος, παραλείποντας να κλείσουν τις υδατοστεγείς πόρτες (ηλεκτρικό πίνακα ή το χειροκίνητο σύστημα) τις 3 από τις 11 με αποτέλεσμα την ταχεία κατάκλυση υδάτων στο εσωτερικό του σκάφους. Η καθυστέρηση ειδοποίησης του πλοιάρχου ήταν 8-10 λεπτά. – Δεν τέθηκε σε λειτουργία η σειρήνα έκτακτης ανάγκης για εγκατάλειψη του πλοίου και της σχετικής ενημέρωσης από τα μεγάφωνα του πλοίου, με ευθύνη του πλοιάρχου, καθώς επίσης δεν υπήρξε καθοδήγηση από το ανωτέρω πλήρωμα για οργανωμένη εκκένωση του πλοίου. – Πολλά σωσίβια δεν ήταν εφοδιασμένα με λαμπτήρες σήμανσης και δεν διέθεταν σφυρίχτρες. – Το πλοίο λίγο μετά την πρόσκρουση βυθίστηκε στο σκοτάδι, η ηλεκτρογεννήτρια έκτακτης ανάγκης (emergency generator) εντός ολίγων λεπτών μετά την σύγκρουση λόγω βλάβης έπαψε να λειτουργεί. – Η παράλειψη διαβίβασης στίγματος του ναυαγίου, με αποτέλεσμα τη δυσχέρεια των ενεργειών έρευνας και διάσωσης με ευθύνη του πλοιάρχου και του ασυρματιστή του πλοίου. O ασυρματιστής ισχυρίστηκε πως από την πρώτη στιγμή έδωσε το στίγμα μέσω του «Ολύμπια Ράδιο» και του «Καναλιού 4».

Η δίκη, οι ποινές και ο Άρειος Πάγος

Οι κατηγορούμενοι για το τραγικό ναυάγιο ήταν επτά και καταδικάστηκαν όλοι με τις κάτωθι ποινές:

Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννακής καταδικάσθηκε σε κάθειρξη 11 χρόνων 11 μηνών και 25 ημερών για:

• Διατάραξη ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενδεχόμενο δόλο από την οποία επήλθε θάνατος ανθρώπων (κακούργημα)

• Ναυάγιο από αμέλεια

• ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή

• σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή • μη αυτοπρόσωπη διεύθυνση πλοίου από πλοίαρχο σε πλου με δυσχερή σημεία. Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης 16 χρόνων, ενός μήνα και 15 ημερών. Ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Ψυχογιός καταδικάσθηκε σε κάθειρξη 12 χρόνων, 9 μηνών και 25 ημερών για:

• διατάραξη ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενδεχόμενο δόλο από την οποία επήλθε θάνατος ανθρώπων (κακούργημα) • ναυάγιο από αμέλεια

• ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή

• σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή. Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε κάθειρξη 19 χρόνων, ενός μήνα και 15 ημερών. Και οι δύο αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας οδηγήθηκαν στη φυλακή για τη συνέχιση της εκτέλεσης της ποινής τους.

Ο ύπαρχος Γιώργος Τριαντάφυλλος καταδικάσθηκε σε ποινή φυλάκισης 5 ετών και 28 ημερών για:

• διατάραξη ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας από αμέλεια

• ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή

• πρόκληση σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροή

• έκθεση με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή

• εγκατάλειψη πλοίου χωρίς τη συναίνεση πλοιάρχου Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε φυλάκιση οκτώ χρόνων, εννέα μηνών και 28 ημερών. Η ποινή του είναι εξαγοράσιμη.

Ο Α” μηχανικός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης καταδικάσθηκε σε ποινή φυλάκισης 7 ετών, πέντε μηνών και 28 ημερών για:

• πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια

• ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή

• πρόκληση σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροή

• έκθεση με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε φυλάκιση 8 χρόνων, 6 μηνών και 28 ημερών. Η ποινή του είναι εξαγοράσιμη.

Ο ασυρματιστής Δημήτρης Τσούμας καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης 10 μηνών με τριετή αναστολή για:

• Εγκατάλειψη πλοίου χωρίς συναίνεση πλοιάρχου. Πρωτόδικα είχε καταδικαστεί σε φυλάκιση 15 μηνών με τριετή αναστολή.

Ο διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της τότε της πλοιοκτήτριας εταιρείας Νικόλαος Βικάτος και Κωνσταντίνος Κληρονόμος καταδικάσθηκαν σε ποινή φυλάκισης 2 ετών, 6 μηνών και 2 ημερών για:

• Έκθεση κατά συρροή με ενδεχόμενο δόλο Η ποινή τους είναι εξαγοράσιμη ενώ πρωτόδικα είχαν καταδικαστεί σε φυλάκιση 4 χρόνων, τριών μηνών και τριών ημερών.

Δέκα χρόνια μετά το τραγικό ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» ο Άρειος Πάγος αποφάσισε τελεσίδικα ότι τα κατώτερα δικαστήρια που είχαν χειριστεί την υπόθεση έκαναν νομικά σφάλματα ως προς τα αδικήματα που απέδωσαν στους βασικούς κατηγορούμενους, γεγονός που οδηγεί στην ευμενέστερη ποινική μεταχείρισή τους.

Η Ολομέλεια του ανωτάτου δικαστηρίου με απόφαση, έκανε δεκτή την εισήγηση του αντεισαγγελέα Αθ. Κονταξή και έκρινε ότι πρέπει να μειωθεί η ποινή του πλοιάρχου Βασ. Γιαννακή και να ανατραπεί η σε βάρος του καταδικαστική απόφαση με την οποία του έχει επιβληθεί κάθειρξη 12 ετών. Το Πενταμελές Εφετείο Πειραιά τον είχε κρίνει ένοχο για τα εγκλήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια, της σωματικής βλάβης από αμέλεια και της διατάραξης της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας, αλλά όπως έκρινε ο Άρειος Πάγος, το δευτεροβάθμιο δικαστήριο ερμήνευσε εσφαλμένα την ποινική νομοθεσία, διότι τα δύο πρώτα αδικήματα απορροφώνται από το τρίτο. Έτσι, η ποινική δίωξη σε βάρος του πλοιάρχου είχε παύσει αφού τα δύο πλημμελήματα για τα οποία είχε καταδικαστεί σε 6 χρόνια και 5 μήνες είχαν παραγραφεί. Αντίθετα, παρέμεινε η ποινή των 5 ετών και 6 μηνών που του επιβλήθηκε για διατάραξη της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας και για τα πλημμελήματα της μη αυτοπρόσωπης διεύθυνσης πλοίου και του ναυαγίου από αμέλεια. Ο ίδιος. Την στιγμή της απόφασης του Αρείου πάγου, ο πλοίαρχος είχε αποφυλακιστεί, αφού είχε εκτίσει το μεγαλύτερο μέρος της ποινής του.

Εξπρές Σάμινα: 17 χρόνια μετά το ναυάγιο στην Πάρο με τους 81 νεκρούς

Η αυτοκτονία του εφοπλιστή Παντελή Σφηνιά

Ο 55χρονος εφοπλιστής-αντιπρόεδρος-διευθύνων σύμβουλος της Μinoan Flying Dolphins και πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ), Παντελής Σφηνιάς, μη αντέχοντας το βάρος της τραγωδίας και της πίεσης που του ασκήθηκε έδωσε τέλος στη ζωή του το πρωί της 29ης Νοεμβρίου του 2000 πέφτοντας από τον έκτο όροφο του κτιρίου της εταιρείας στην Ακτή Κονδύλη στον Πειραιά.

Εξπρές Σάμινα: 17 χρόνια μετά το ναυάγιο στην Πάρο με τους 81 νεκρούς

Πληροφορίες:news247.gr e-nautilia, Μηχανή του Χρόνου)

Comments

comments

Σαμιακά

Δ.Σεβαστάκης: Αναστοχασμός με αυτοπεποίθηση

Published

on

By

Ο Δημήτρης Σεβαστάκης γράφει στην Αυγή.

Καμιά πολιτική παράταξη μετά από εκλογική ήττα δεν έχει κάνει αυτοκριτική αποτίμηση. Συνήθως περιορίζονται στο ότι «δεν προβάλαμε το έργο μας» και κλείνει ο κύκλος του αναστοχασμού. Γρήγορα εισέρχονται στην επόμενη μέρα, ήτοι, συχνά, νέος αρχηγός, νέοι παλατιανοί, νέοι επικοινωνιακοί σύμβουλοι και βουρ για τη νέα αντιπολίτευση.

Όλα τα χρόνια, τα παραδοσιακά κόμματα εξουσίας, είχαν αναπτύξει μηχανισμούς διαχείρισης της εξουσίας και διαχείρισης της κομματικής επετηρίδας. Η Ν.Δ. συνήθως οργανωνόταν με βάση τα ισχυρά πρόσωπα και τις εσωτερικές δυναστείες που διαπραγματεύονταν, συγκρούονταν, τα έβρισκαν, ισορροπούσαν στο «σημείο G» του τρόμου.

Ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να αυτοαναλυθεί, ώστε να σχεδιάσει την επόμενη μέρα και ως προς τις ιδεολογικές και ως προς τις τελεστικές παραμέτρους της φυσιογνωμίας του. Αυτό όμως από μόνο του, παρ’ όλη την υγεία του, δεν είναι αρκετό για τον σχηματισμό ενός ευδιάκριτου, πολυσυνθετικού, ανανεωτικού «προσώπου». Ενός προσώπου πιο δραστικού στον χειρισμό της κυβερνητικής εξουσίας, πιο επιχειρησιακού, πιο αποτελεσματικού στην αναμέτρηση με το διοικητικό υπερσύστημα και το παλαιοκομματικό παρασύστημα. Πολύ απλά, αυτοί οι υπόγειοι και βαθείς μηχανισμοί, την περίοδο της διακυβέρνησης, κατάπιναν υπουργούς, σμπαράλιαζαν εργασίες και επεξεργασίες των ΕΠΕΚΕ και των οργανώσεων, κατανάλωναν τεράστιους πόρους πολιτικούς και πνευματικούς.

Η αυτοκριτική είναι η πρώτη ύλη μιας αυτογνωσίας αλλά με προβολή στο μέλλον, όχι με καθήλωση στον γεροντισμό μιας αναπόλησης.

Έχουμε δει ότι η κυβέρνηση έχει «μετατεθεί» στο 2008. Αντιμετωπίζει την πραγματικότητα μέσα από τα πλέον άκαμπτα και διαχρονικά χαρακτηριστικά της κυβερνητικής της κουλτούρας. Στα πόστα «δικοί της», εργολαβίες σε «δικούς της». Εκεί δε που χρειάζεται να χτίσει, να επινοήσει, να σχεδιάσει πολιτικές (όπως στο προσφυγικό, στο ποδοσφαιρικό, στα δημόσια έργα, νομίζω θα το δούμε και στις επενδύσεις) αποκαλύπτει μια τρομερή υστέρηση, μια απίστευτη ανεπάρκεια. Η πολιτική θεώρηση είναι: «Βρεθήκαμε με λεφτά, να δούμε τον πιο προσοδοφόρο πολιτικά δρόμο για να τα ξοδέψουμε. Να τα κάψουμε στα πολιτικάντικα μπουζούκια»: πλωτά φράγματα, ακύρωση διαγωνισμών, φωτογραφικές διατυπώσεις για φίλους. Και φυσικά επικοινωνία: τηλεοπτική καταστολή στα ελάσσονα, διέγερση του βαρέος εγκλήματος.

Αλλά αυτή η «αναβίωση», η επένδυση με τον «ξεχασμένο παλαιό εαυτό» της, δεν αποκαλύπτει μόνο το ουσιώδες και ανίκητο γήρας της συντηρητικής παράταξης (στοιχείο που καπελώνει και κάποια αξιόλογα στελέχη της), αλλά αποκαλύπτει και την αδυναμία της πολιτικής σκηνής να υποδαυλίσει θεμελιώδεις ανακαθορισμούς στο πολιτικό σώμα των παλαιών κομμάτων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπόρεσε να γίνει ο καταλύτης ενός τέτοιου μετασχηματισμού, αν και δεν είχε τις ομηρείες. Άπειρος, αντιφατικός, ενίοτε αφελής, ο ΣΥΡΙΖΑ απάντησε ατελώς στο σύμπλεγμα κράτος – πολιτική παραγωγή – οικονομία – θεσμοί. Αλλά δεν έχει κάψει την πολιτική ύλη του. Παραμένει το πιο θαλερό σχήμα, με τις μεγαλύτερες μεταρρυθμιστικές δυνατότητες. Ακόμα και η διερώτηση «είμαι αρκετά αριστερό κόμμα ή πρέπει να γίνω λίγο πιο κεντρώο» δείχνει μια σχετική θεωρητική ανωριμότητα, δείχνει όμως και μια πάλλουσα αγωνία να διατηρήσει την αφετηριακή κοσμοθεωρητική ευαισθησία του, να μην παραδοθεί στον πολιτικό ακαδημαϊσμό άλλων κομμάτων του πρόσφατου παρελθόντος.

ΥΓ.: Ο Σάμης Γαβριηλίδης, ο σπουδαίος εκδότης που μας άφησε προχθές, (ακόμα ένας σημαντικός των γραμμάτων και του πολιτισμού), είχε μεγάλη αγωνία την ανάπτυξη του διευρυμένου αριστερού διαβήματος. Ήθελε τη ζωτικότητα, την πολιτική ενέργεια, ήθελε την ενότητα, την οξύνοια, τον αντιδογματισμό, τη γείωση. Και κάπως αισθάνομαι, ότι μας αφήνει τη συναισθηματική και παθιασμένη εισήγησή του.

Comments

comments

Continue Reading

Σαμιακά

Πρόεδρος της ειδικής επιτροπής της Εκκλησίας της Ελλάδας για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση ο Μανόλης Βαρβούνης

Published

on

By

«Η επανάσταση του 1821 είναι έμπνευση αντίστασης, έμπνευση προόδου, έμπνευση αναφοράς στις ρίζες μας»

Σε πρόεδρο της ειδικής επιτροπής για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση, ανακήρυξε η Ιερά Σύνοδος της εκκλησίας της Ελλάδος, τον  πρόεδρο του Τμήματος Ιστορίας Εθνολογίας του ΔΠΘ κ. Μανόλη Βαρβούνη.

Ο ίδιος μίλησε για την τιμητική αυτή επιλογή της Ιεράς Συνόδου αλλά και για την πληθώρα των επικείμενων εκδηλώσεων και επιστημονικών συνεδρίων που θα συνθέσουν το πρόγραμμα του εορτασμού. Παράλληλα εξήγησε το «πνεύμα» που θα διέπει τις εκδηλώσεις ενώ αναφέρθηκε και στους στόχους των επίμαχων εκδηλώσεων.

Ο λόγος στον ίδιο…

ΠτΘ: Αφορμή  της συζήτησής μας, είναι η ανακήρυξη σας από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, σε πρόεδρο της ειδικής επιστημονικής επιτροπής για τα 200 χρόνια της ελληνικής επανάστασης.
Μ.Β.:
 Αυτό για το οποίο τιμήθηκε από το Δημοκρίτειο αναλογεί και στους συναδέλφους εδώ στο τμήμα, δεδομένου ότι δεν μπορεί να αναπτυχθεί ένα διδακτικό έργο εάν δεν είναι όλο το τμήμα και όλο το περιβάλλον καλό και δόξα τω Θεώ το περιβάλλον του τμήματός  μας είναι εξαιρετικό. Όσον αφορά την επιτροπή, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, αρχικά μέσα από μια ειδική συνοδική επιτροπή, που φέρει το όνομα «Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητας» και έχει ιδρυθεί από τον μακαριστό Χριστόδουλο, πρόεδρος της οποίας είναι ο Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, άρχισε τις δράσεις για το ’21 το 2011, διοργανώνοντας κατ’ αρχήν ένα μεγάλο συνέδριο κάθε χρόνο, τα πρακτικά του οποίου εκδίδονται την επόμενη χρονιά. Με το τελευταίο επιστημονικό συνέδριο που θα γίνει στο ‘ 21,  ο μελετητής θα έχει διαθέσιμους και τους δέκα τόμους των πρακτικών οι οποίοι θα συνδιαμορφώνουν ένα σύνολο που θα αποτελέσει μια μεγάλη βιβλιογραφική πηγή για τους μελλοντικούς ερευνητές. Τα συνέδρια αυτά διοργανώνονται με διαφορετική θεματολογία. Για παράδειγμα, μια χρονιά είναι τα οικονομικά του αγώνα, την άλλη οι διεθνείς σχέσεις, κάποια άλλη οι μεγάλες προσωπικότητες του αγώνα κλπ. Καθώς πλησιάζουμε στη χρονιά που θα εορταστεί η επέτειος των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης, η Ιερά Σύνοδος, πάλι υπό της Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητας, αυτή τη φορά σε συνεργασία και με άλλες επιτροπές, όπως είναι η Επιτροπή Νεότητος, έχει συνθέσει μια σειρά από εκδηλώσεις. Κάθε μήνα το 2021 θα υπάρχει και μια μεγάλη συνοδική εκδήλωση σε διαφορετική Μητρόπολη της Ελλάδας, ανάλογα με τα εορταζόμενα γεγονότα. Για παράδειγμα τον Αύγουστο θα είναι στη  Σάμο, διότι το κύριο κομμάτι της επανάστασης της Σάμου είναι η απόκρουση του τουρκικού στόλου στις 6 Αυγούστου 1824. Τον Απρίλιο στη Χίο, για να τιμηθεί η σφαγή της Χίου, κλπ. Οι επιμέρους αυτές εκδηλώσεις περιλαμβάνουν επιστημονικές, καλλιτεχνικές και εκκλησιαστικές εκδηλώσεις. Πέρα από αυτά, υπάρχουν πέντε μεγάλες περιφερειακές εκδηλώσεις, από τις οποίες η μια θα πραγματοποιηθεί στην Κομοτηνή. Στις πέντε περιφερειακές εκδηλώσεις, θα έχουμε συνεργασία περισσότερων Μητροπόλεων. Επίσης θα πραγματοποιηθούν δύο πανελλήνιας εμβέλειας εκδηλώσεις, οι οποίες αποτελούν και το αποκορύφωμα. Μία τον Ιανουάριο  του 2021 που θα γίνει στο Άστρος Κυνουρίας όπου θα κάνουμε την Εθνοσυνέλευση, αλλά αυτή τη φορά την Εθνοσυνέλευση των νέων. Δηλαδή θα συγκεντρωθούν έφηβοι όπως είχαν  μαζευτεί στην Εθνοσυνέλευση του Άστρους αυτοί που πρώτο-διακήρυξαν την ανεξαρτησία της Ελλάδος, να συζητήσουν με βάση συγκεκριμένο πλαίσιο και βεβαίως μια μεγάλη επίσης στην Αθήνα, πιθανότατα στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο, τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο. Άρα έχουμε αυτό το οργανωτικό σχήμα, τα υπόλοιπα δύο συνέδρια, ένα φέτος και ένα το ’21, με τα οποία κλείνει η δεκαετία των συνεδρίων, συν κάθε μήνα το ’21 από μια μεγάλη εκδήλωση σε διαφορετική Μητρόπολη της Ελλάδος, συν οι πέντε περιφερειακές εκδηλώσεις, συν δυο πανελλήνιες, Ιανουάριο, Ιούνιο ή Ιούλιο του 2021. Αυτό είναι το πλέγμα των εκδηλώσεων το οποίο η εκκλησία σκοπεύει να γιορτάσει. Η Επιστημονική Επιτροπή η οποία φροντίζει για όλα αυτά προτάθηκε από την Ειδική Επιστημονική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητας, και ενεκρίθη από την Ιερά Σύνοδο. Αποτελείται δε από ειδικούς ανθρώπους, οι οποίοι θα ασχοληθούν με αυτά. Η Ιερά Σύνοδος μού έκανε τη τιμή να με ορίσει πρόεδρο της επιτροπής αυτής.

Τα βασικά σημεία διαφοράς με την επιτροπή που συστάθηκε από το κράτος

ΠτΘ: Υπάρχουν πολλές οριστικοποιημένες, τουλάχιστον ως προς τα τυπικά τους στοιχεία εκδηλώσεις. Σε ό,τι αφορά αυτήν που θα γίνει στην Κομοτηνή;
Μ.Β.:
 Θα ήθελα όπως παντού έτσι κι εδώ, το κομμάτι της Κομοτηνής να το ανακοινώσει ο Σεβασμιώτατος όταν θα έχουν οριστικοποιηθεί κάποια πράγματα. Να σημειωθεί πως ο Σεβασμιώτατος είναι και επικεφαλής της τοπικής οργάνωσης, όπως συμβαίνει σε όλες τις Μητροπόλεις. Ωστόσο, θα ήθελα να σταθούμε στην ιδεολογία και την προοπτική που υπάρχει πίσω από όλα αυτά. Έχουμε μια βασική διαφοροποίηση σε σχέση με την προοπτική της επιτροπής που συνέστησε το κράτος υπό την κ. Αγγελοπούλου. Αν δείτε κείμενα που έχουν προκύψει από την επιτροπή που συνέστησε το κράτος, υπάρχουν τρεις βασικές μέχρι στιγμής πρωτοβουλίες, τρεις πυρήνες εκδηλώσεων. Η μία είναι η επιτροπή που συνέστησε το κράτος και έχει πρόεδρο την κ. Γιάννα Αγγελοπούλου. Η άλλη είναι η πρωτοβουλία των δεκατεσσάρων η οποία εκδηλώθηκε προχθές και αποτελείτε από το Ίδρυμα Νιάρχου, Ίδρυμα Ωνάση, ιδρύματα τραπεζών, κλπ. και η τρίτη είναι η Εκκλησία. Είναι οι τρεις πυλώνες για το ’21. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος είναι μέλος της επιτροπής της κ. Αγγελοπούλου και διατηρεί μαζί της μια διαρκή επικοινωνία. Ωστόσο έχουμε μια βασική διαφορά την οποία και πρέπει να τονίσω. Η Επιτροπή η οποία συνεστήθη από το ελληνικό κράτος και έχει πρόεδρο την κ. Αγγελοπούλου,  έχει ως στόχο την ανάδειξη των 200 χρόνων του ελεύθερου ελληνικού βίου. Δηλαδή, να αναδείξει προσωπικότητες και πράγματα τα οποία με αφορμή την Επανάσταση αναδείχθηκαν, υπήρξαν, έδρασαν και διαμόρφωσαν τα 200 αυτά χρόνια τον ελληνισμό έτσι όπως τον ξέρουμε σήμερα. Η δική μας επιτροπή έχει ως στόχο μόνο το 1821. Η άποψή μας είναι ότι τα 200 χρόνια του ελεύθερου βίου κανονικά μετρούν από την ίδρυση του ελληνικού κράτους, το οποίο ιδρύθηκε το 1830 και όχι το 1821. Η επανάσταση προηγήθηκε και δεν πρέπει να ταυτίζεται με την ύπαρξη του ελληνικού κράτους. Άρα εμείς έχουμε σταθεί μόνο στην επανάσταση. Είναι γνωστό ότι οι επαναστάτες το 1821, όπως προκύπτει από τα δικά τους κείμενα αγωνίζονταν για δύο πράγματα. Για του Χριστού την Πίστη την Αγία και της Πατρίδας την Ελευθερία. Δεν ήταν μόνο η πατρίδα, ήταν και η πίστη κι αυτό διότι ήταν αντίθετοι με την Οθωμανική Αυτοκρατορία, στην οποία τα τελευταία χρόνια πριν την επανάσταση εθνότητα και θρησκευτικότητα είχαν ταυτιστεί. Θέλουμε να αναδείξουμε την πνευματικότητα και τις προϋποθέσεις αυτών των ανθρώπων οι οποίοι ξεκίνησαν την επανάσταση και αγωνίστηκαν, όχι το τι προήλθε ως κρατική οντότητα από το έργο τους, αλλά την ίδια την επανάσταση.

ΠτΘ: κ. Βαρβούνη είναι εύκολο το έργο της Επιτροπής και οι στοχεύσεις της για την ανάδειξη των γεγονότων και των πρωταγωνιστών;
Μ.Β.:
 Όχι δεν είναι εύκολο, διότι βεβαίως υπάρχει πολύ βιβλιογραφία και εν πολλοίς όσον αφορά στις εκτιμήσεις, υπάρχει αντικρουόμενη βιβλιογραφία. Πρέπει να γίνουν και εκείνες οι επιλογές οι οποίες θα έχουν τρεις άξονες. Ο πρώτος άξονας θα αφορά στο να αποδώσει τα πράγματα όπως είναι και όχι όπως εμείς θα θέλαμε να τα δούμε. Ο δεύτερος άξονας στόχο θα έχει να μην κάνει το κοινό να βαρεθεί και ο τρίτος, είναι από όλα αυτά να μείνει κάτι. Τα μόνα τα οποία έμειναν από εκείνους τους εορτασμούς που πάλι είχαν πολλαπλό και διττό χαρακτήρα, κλπ, ήταν οι εκδόσεις που έκανε η Εκκλησία της Ελλάδος. Μια σειρά από βιβλία που έχουν μείνει στη βιβλιογραφία. Τα άλλα ήταν εκδηλώσεις που εξανεμίστηκαν. Σήμερα βέβαια, με τα τεχνικά μέσα που διαθέτουμε είναι δύσκολο να εξανεμιστεί μια εκδήλωση, διότι γίνεται βιντεάκι, ανεβαίνει στο youtube και κυκλοφορεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

«Το ζήτημα είναι τι θα μείνει στο φρόνημα του ελληνικού λαού, και κυρίως των νέων»

ΠτΘ: Θα προχωρήσετε στην έκδοση κάποιων νέων τόμων;
Μ.Β.:
Η στόχευσή μας είναι να η δουλειά να μείνει με δύο τρόπους. Ο ένας τρόπος είναι οι εκδόσεις. Οι τόμοι εκδίδονται κάθε χρόνο. Η επιτροπή αυτή που διοργάνωνε τα συνέδρια, αρχικώς είχε το ’11 πρόεδρό της τον αείμνηστο ακαδημαϊκό Κωνσταντίνο Σβολόπουλο. Μετά τον θάνατο του ακαδημαϊκού ανέλαβε ο πατήρ Γεώργιος Μεταλλινός, ο οποίος όμως δυστυχώς δεν πρόλαβε να κάνει καμία συνεδρίαση, διότι αδοκήτως αρρώστησε και εκοιμήθη, οπότε ανέθεσαν σε μένα την προεδρεία. Η επιτροπή δηλαδή προϋπήρχε από το ’11 και φυσικά έχει διοργανώσει πράγματα. Τώρα όμως βρισκόμαστε στην τελική φάση. Πρώτον, έχουμε τις εκδόσεις και δεύτερον το ζήτημα είναι τι θα μείνει στο φρόνημα του ελληνικού λαού, και κυρίως στο φρόνημα νέων. Πώς δηλαδή θα καταφέρουμε να δώσουμε στους ανθρώπους και κυρίως στου νέους, μια σαφή εικόνα για τον αγώνα του ’21, όχι μόνο για τα γεγονότα, αλλά και το τι ενέπνευσε αυτούς τους ανθρώπους και τι τους έκανε να πολεμήσουν και να δώσουν τη ζωή τους, να δώσουν την περιουσία τους. Βλέπετε ότι το ’21 ενέπνευσε τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης. Εάν δείτε τα έντυπα της Εθνικής Αντίστασης, στα ψευδώνυμα των ανθρώπων στον αγώνα εναντίον της ξένης κατοχής, συχνά χρησιμοποιήθηκαν ήρωες του ’21 ως πρότυπα. Το ’21 είναι βασικό για τον ελληνισμό. Είναι έμπνευση αντίστασης, έμπνευση προόδου, έμπνευση αναφοράς στις ρίζες μας. Πρέπει λοιπόν κατά την άποψή μας, όλα αυτά τα μηνύματα να προσφερθούν στο κοινό, αλλά με έναν τρόπο ο οποίος να μην είναι δεικτικός, να μην είναι ένας που κουνάει το δάκτυλο, διότι αυτό συνήθως απορρίπτεται. Πρέπει να είναι σαφή τα μηνύματα και παράλληλα να μπορούν να τεκμηριωθούν επιστημονικά. Γι’ αυτό και ο χαρακτήρας μας, αφενός μεν είναι καθαρά επιστημονικός  με εκδόσεις και συνέδρια αυστηρά επιστημονικά, αφετέρου υπάρχουν και οι εκδηλώσεις, ώστε να στηρίζεται σε δυο πυλώνες όλη αυτή η δραστηριότητα.

Με το τέλος όλων αυτών, θα κάνουμε έναν απολογισμό. Είμαι μέλος αυτών των επιτροπών από την πρώτη στιγμή. Έχω παρακολουθήσει όλη την πορεία. Θα γίνει ένας συγκεκριμένος απολογισμός για να δούμε τι έγινε και τι έμεινε. Επίσης,  το γεγονός ότι στην μεν μία επιτροπή συμμετέχει ως μέλος άνθρωπος του τμήματός μας, η αναπληρώτρια καθηγήτρια κ. Βόγλη, στην κρατική επιτροπή της κ. Αγγελοπούλου, στην δε άλλη επιτροπή, αυτή της Εκκλησίας, προεδρεύει πάλι ένα μέλος του τμήματός μας, είναι κάτι το οποίο πέρα από τα πρόσωπα αντανακλά στο Δημοκρίτειο. Μαζί με όλα τα προβλήματα που το κράτος έχει επισωρεύσει στο Δημοκρίτειο, με την έλλειψη χρηματοδότης και άλλων έχει ως αποτέλεσμα μια υπερπροσπάθεια την οποία κάνουν οι άνθρωποι του Δημοκριτείου, και η διοίκηση και οι καθηγητές σε όλα τα επίπεδα κι αυτό πρέπει να το κρατήσουμε. Είναι τιμητικό για το πανεπιστήμιο μας.

Comments

comments

Continue Reading

Σαμιακά

Μαραθόκαμπος – Πέτρες, ξύλα και ζημιές σε οχήματα

Published

on

By

 

Προβλήματα δημιουργήθηκαν στην Αγία Κυριακή, Λημνιώνα και στην ευρύτερη περιοχή, λόγω της σφοδρής νεροποντής που έπληξε το βράδυ το νησί μας.

Πέτρες, ξύλα και λάσπη γέμισαν την περιοχή, ενώ δεν έλειψαν και οι ζημιές σε οχήματα.

Δείτε παρακάτω φωτογραφίες που δημοσίευσε ο Σύλλογος Απανταχού Μαραθοκαμπιτών.









Comments

comments

Continue Reading

Advertisement

Facebook

Δήμος2 ώρες ago

Λαϊκή Συσπείρωση: Να συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις για τον απεγκλωβισμό προσφύγων και μεταναστών

Σαμιακά4 ώρες ago

Δ.Σεβαστάκης: Αναστοχασμός με αυτοπεποίθηση

Περιφερειακά15 ώρες ago

Η περιφέρεια Βορείου Αιγαίου κάνει και δημοσκόπηση για το μεταναστευτικό

Σαμιακά16 ώρες ago

Πρόεδρος της ειδικής επιτροπής της Εκκλησίας της Ελλάδας για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση ο Μανόλης Βαρβούνης

Δήμος1 ημέρα ago

Στο ΣτΕ για τις επιτάξεις ο δήμος Ανατολικής Σάμου

Σαμιακά1 ημέρα ago

Μαραθόκαμπος – Πέτρες, ξύλα και ζημιές σε οχήματα

Ικαριακά2 ημέρες ago

Προβλήματα από την νεροποντή στο αεροδρόμιο Ικαρίας

Πολιτικά2 ημέρες ago

Ν. Μηταράκης: «Δε θα ανεχθούμε τα 5 νησιά του Β. Αιγαίου να σηκώνουν το βάρος της μεταναστευτικής κρίσης για λογαριασμό όλης της Ευρώπης»

Πολιτιστικά2 ημέρες ago

Κοπή πίτας από τον Ροταριανό Όμιλο Σάμος

Σαμιακά2 ημέρες ago

“Τα περισσότερα τμήματα του νοσοκομείου Σάμου είναι κάτω από το όριο ασφαλείας”

Advertisement Enter ad code here

SPONSORED

Sponsored

Δημοφιλή

Copyright © 2017