20.5 C
Σάμος
24/05/2024
Σαμιακά

3 Αυγούστου 1989: H συντριβή αεροσκάφους της Ολυμπιακής στη Σάμο που συγκλόνισε τη χώρα

Ήταν μια μέρα σαν σήμερα, 3 Αυγούστου του 1989, όταν ένα δικινητήριο αεροπλάνο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, το επονομαζόμενο «Νήσος Μήλος», συνετρίβη στο όρος Κερκετέας στη Σάμο, παρασύροντας στον θάνατο 34 ανθρώπους.

«Μέχρι το πρωί οι λοκατζήδες μάζευαν κομματιασμένα σώματα και ματωμένες βαλίτσες, σκορπισμένα στα βράχια», γράφει στο πρωτοσέλιδο του ο Ελεύθερος Τύπος της εποχής με αφορμή το αεροπορικό δυστύχημα της 3ης Αυγούστου 1989 στη Σάμο που συγκλόνισε το πανελλήνιο.

Στο ρεπορτάζ, με τίτλο «Φρίκη στον Κερκετέα», αναφέρεται: «Στη δύσβατη περιοχή Κοντριές, στο βουνό Κερκετέας και σε ύψος 1.570 μέτρων, οι λοκατζήδες άγγιξαν τη φρίκη. Το αεροπλάνο ήταν κομμένο στα δύο. Το ένα καιγόταν ακόμα και σε απόσταση 200 μέτρων είχαν εκτοξευθεί ανθρώπινα μέλη, αποσκευές και προσωπικά είδη των θυμάτων της μοιραίας πτήσης».

Πιο κάτω  ο «Ε.Τ» γράφει: «Το δρομολόγιο του “Νήσος Μήλος” άρχισε στις 13.15 το μεσημέρι από την Θεσσαλονίκη. Κυβερνήτης του ο έμπειρος πιλότος Παναγιώτης Μουτζουρέας, εκπαιδευτής, συγκυβερνήτης ο Γιώργος Ηλιάδης και αεροσυνοδός η Βασιλική Δόλγιρα, έγκυος στους πρώτους μήνες της».

Στην ανάλυση των συνθηκών του ατυχήματος, το ρεπορτάζ αναφέρει ότι «ομίχλη-φονιάς έζωνε από νωρίς το απόγευμα το ψηλότερο βουνό της Σάμου Κερκετέα. Το μοιραίο “Νήσος Μήλος” είχε να περάσει αυτό το εμπόδιο πριν αφήσει τους επιβάτες στο αεροδρόμιο του Πυθαγορείου και να συνεχίσει μετά για την Κω. Όμως από εκείνη την ώρα, χάθηκε κάθε σημείο επαφής και άρχισε n αγωνία για την τύχη της πτήσης. Στις 12 το βράδυ ένας βοσκός οδήγησε τα σωστικά συνεργεία στον τόπο της συντριβής.

 

Συγκλονίζουν τα ρεπορτάζ των εφημερίδων της εποχής

Τον Αύγουστο του 1989, το αεροσκάφος που εκτελούσε τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Σάμος-Κώς προσέκρουσε στο βουνό Κέρκης της Σάμου οδηγώντας στο θάνατο τους 31 επιβαίνοντες και τα 3 άτομα του πληρώματος του. Το αεροσκάφος εξέπεμψε, είκοσι λεπτά πριν την προγραμματισμένη προσγείωση του, το τελευταίο (ακατάληπτο δυστυχώς) σήμα, από σημείο ΔΒΔ του αεροδρομίου της Σάμου και σε ύψος 3000 ποδιών τη στιγμή που το σχέδιο πτήσης προέβλεπε άνοδο στα 6.000 πόδια. Τα συντρίμμια του αεροπλάνου βρέθηκαν διασκορπισμένα στα 1370 μέτρα ύψος, τη στιγμή που ο Κέρκης έχει ύψος 1420 μέτρα. Για πενήντα μέτρα ύψος οι άνθρωποι αυτοί θα μπορούσαν και να έχουν σωθεί. Ο πιλότος σύμφωνα με συναδέλφους του ήταν εμπειρότατος στη δουλειά του και οι ειδικοί θεώρησαν ως πιθανότερη αιτία του δυστυχήματος κάποια ξαφνική βλάβη η οποία οδήγησε σχεδόν ακαριαία στην συντριβή. Σχεδόν, γιατί ο πιλότος πρόλαβε δευτερόλεπτα πριν να στείλει ένα σήμα κινδύνου το οποίο έπιασε γαλλικός δορυφόρος. Τα υπόλοιπα τα έκανε η ομίχλη που έκρυψε το βουνό το οποίο έγινε ορατό την τελευταία στιγμή. Δυστυχώς το «μαύρο κουτί» του αεροσκάφους δεν έριξε περισσότερο φως στο μυστήριο δυστύχημα καθώς δεν ήταν όπως τα κουτιά των μεγάλων αεροπλάνων που καταγράφουν δεκάδες παραμέτρους, αλλά το μόνο που κατέγραψε είναι τα 30 τελευταία λεπτά των συνομιλιών στο κόκπιτ.

Ένας βοσκός οδήγησε τους στρατιώτες στον τόπο της συντριβής.  Όπως είναι κατανοητό, τα πτώματα των επιβατών ήταν αδύνατο να αναγνωριστούν (πέρα από τρία) καθώς η πρόσκρουση τα διαμέλισε και σε μερικές περιπτώσεις τα απανθράκωσε. Αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι οι εφημερίδες της εποχής είχαν στα πρωτοσέλιδα τους, εικόνες με το πτώμα του αβάπτιστου βρέφους που βρέθηκε όπως και με κάποιο διαμελισμένο πτώμα. Προφανώς δεν ίσχυαν τότε οι ίδιοι νόμοι σχετικά με τις σκληρές φωτογραφίες. Εξίσου τραγικό είναι το ότι ακόμα και σήμερα μπορεί κάποιος να δει υπολείμματα των συντριμμιών στην περιοχή.

ΛΕΠΤΟ ΠΡΟΣ ΛΕΠΤΟ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ

ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕ ΠΟΤΕ

Σε χρόνο μηδέν χάθηκαν 34 ζωές

ΣΧΕΔΟΝ ακαριαία ήταν η πτώση του μοιραίου  Shorts  SD  330.  Οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι το αεροσκάφος κατέπεσε και συνετρίβη σε ελάχιστα λεπτά, σε χρόνο μηδέν.

Άλλωστε, από τη στιγμή που εξέπεμψε το τελευταίο σήμα μέχρι την ώρα της προγραμματισμένης προσγείωσης, μεσολάβησαν μόλις 20 λεπτά.

Παραθέτουμε όλο το χρονικό της προχτεσινής αεροπορικής τραγωδίας που συγκλόνισε την Ελλάδα.

3.15 μμ  Το «Νήσος Μήλος» της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, πτήση 545, αναχωρεί από το αεροδρόμιο της Μίκρας με προορισμό τη Σάμο και την Κω.

4.43 μμ  Το SD 330 επικοινωνεί για τελευταία φορά με τον πύργο ελέγχου. Βρίσκεται 40 μίλια περίπου ΒΔ του αεροδρομίου της Σάμου, σε ύψος 3.000 ποδιών. Το σήμα είναι ακατάληπτο.

5.05 μμ  Η προγραμματισμένη ώρα προσγείωσης της μοιραίας πτήσης. Κανένα ίχνος του αεροπλάνου στο αεροδρόμιο της Σάμου.

5.10 μμ Ο πύργος ελέγχου του Ελληνικού σημαίνει συναγερμό. Ειδοποιείται ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

5.30 μμ  Κανένα ίχνος του αεροπλάνου. Δίδεται εντολή κινητοποίησης στο Λιμενικό Σώμα, στο Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία.

6.20 μμ Γαλλικός δορυφόρος εντοπίζει το αεροσκάφος στις δυτικές ακτές της Σάμου.

6.30 μμ Τα περισσότερα πλοία και αεροπλάνα που κινητοποιήθηκαν βρίσκονται  στην   πιθανή   περιοχή   της πτώσεως του αεροσκάφους, δυτικά του νησιού.

7.15 μμ  Αναφέρεται ότι εντοπίστηκε εκπομπή σήματος κινδύνου, από δορυφόρο, 5 ναυτικά μίλια βόρεια από τους Φούρνους.

7.35 μμ  Το C-130 αναφέρει ότι λαμβάνει σήμα κινδύνου από το βορειοδυτικό τμήμα της Σάμου.

8.15 μμ  Το C-130 αναφέρει ότι κοντά στην ακτή Ακ. Κατάβασης εντόπισε 2 σωσίβια μη ανοιγμένα. Τελικά φαίνεται ότι επρόκειτο για σημαδούρες των ψαράδων.

Την ίδια ώρα έχει φτάσει στο αεροδρόμιο του Ελληνικού ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Ν. Γκελεστάθης. Ενημερώνει τους δημοσιογράφους και έχει συνεχή επικοινωνία με τον πρωθυπουργό Τζ. Τζαννετάκη.

Στο Ελληνικό βρίσκονται και οι επιτελείς της Ολυμπιακής.

8.45 μμ Πληροφορίες από Ο.Α. αναφέρουν ότι εντοπίστηκαν ίχνη του αεροπλάνου, 1 με 2 μίλια ΒΔ του Αγίου Μύρωνα και Καλλιθέας Σάμου όπου άρχισαν να ρίχνονται φωτοβολίδες.

9.00 μμ Ομάδα καταδρομέων μαζί με αστυνομικούς κατευθύνεται προς το χωριό Δρακαίος, όπου υπάρχει εσοχή του εδάφους και, σύμφωνα με πληροφορίες, εντοπίστηκαν συντρίμμια του αεροπλάνου.

Οι έρευνες συνεχίζονται αλλά το σκοτάδι και το δύσβατο της περιοχής δυσκολεύουν τις έρευνες.

10.00 μμ Μια άλλη ομάδα καταδρομέων κινείται προς το χωριό Κρουνιές. Κυκλοφορεί η πληροφορία ότι ένας βοσκός είδε τη συντριβή του αεροπλάνου.

10.50 μμ  Απογειώνεται ένα C-130 με ομάδα γιατρών και φάρμακα για τη Σάμο. Πέντε λεπτά αργότερα απογειώνεται ένα ακόμη C-130 για να συνεχίσει τις νυκτερινές έρευνες.

12.00 μμ  Επιβεβαιώνεται η πληροφορία ότι ο βοσκός είδε το δυστύχημα και οδηγεί τις ομάδες των λοκατζήδων προς τις Κρουνιές, στο βουνό Κερκετεύς της Σάμου.

01.30 πμ Βρίσκονται τα συντρίμμια του αεροπλάνου από την ομάδα καταδρομών, στην περιοχή όπου υπέδειξε ο βοσκός Στ. Πίττας, σε υψόμετρο 1.400 μ.

Τα ερωτηματικά

Πολλές απορίες εξέφραζαν οι πιλότοι της Ολυμπιακής Αεροπορίας, όσο και της θυγατρικής της Αεροπλοΐας. Για όλους ερωτήματα αναπάντητα ήταν: Πώς ένας τόσο έμπειρος πιλότος όπως ο Π. Μουτζουρεας δεν μπόρεσε να ξεπεράσει το εμπόδιο της καλοκαιρινής ομίχλης που ήταν τοπικό φαινόμενο.

Πώς προσέκρουσε στο βουνό, τη στιγμή  που  το αεροσκάφος είχε δυνατότητα ασφαλούς πτήσης με όργανα FIR

Πώς ένας τόσο ικανός και έμπειρος πιλότος δεν μπόρεσε έστω και την ύστατη   στιγμή   να δώσει ύψος μόνο 50 μέτρων και να περάσει την κορυφή του βουνού που έχει ύψος 1.420 μέτρα. To SD-330 βρέθηκε καρφωμένο στα 1.370 μέτρα.

Όλα έγιναν ακαριαία, οι 31 επιβάτες και οι τρεις του πληρώματος πέρασαν στο θάνατο μέσα σε μια στιγμή.

Ο έμπειρος κυβερνήτης Παναγιώτης Μουτζουρέας, 42 χρονών, πρόλαβε μόνο μια κίνηση. Να κατεβάσει το πηδάλιο ώστε να ανεβεί το αεροπλάνο, στην ύστατη, απελπισμένη προσπάθεια να αποφύγει τη θανάσιμη πρόσκρουση στο βουνό.

Οι άτυχοι επιβάτες πετούσαν μέσα στην ομίχλη, πιστεύοντας ίσως ότι τα όργανα του αεροπλάνου κατηύθυναν σωστά τους πιλότους.

Ο θάνατος ήταν γι’ αυτούς μια στιγμή. Ο δυνατός κρότος της πρόσκρουσης κι ύστερα… τίποτα. Κομματιάστηκαν. Τα μέλη τους τινάχτηκαν σε ακτίνα 100 μέτρων.

Στον εναέριο χώρο πάνω από τη Σάμο όλα τα σχέδια πτήσης προβλέπουν άνοδο στα 6.000 πόδια. Ο Μουτζουρέας όμως πετούσε στα μισά — 3.000 πόδια. Άγνωστο γιατί.

Το σημείο όπου το μικρό αεροσκάφος προσέκρουσε με την άτρακτο του στην πλαγιά βρίσκεται κοντά στην κορυφή. Η κορυφή του Κερκετέα βρίσκεται σε ύψος 1.420 μέτρων.

Κι όμως το μοιραίο SD-330 βρέθηκε μόλις 50 μέτρα κάτω από τη σωτηρία. Αν ο κυβερνήτης είχε αντιληφθεί δευτερόλεπτα νωρίτερα από την απέλπιδα ενέργειά του ότι το «Σορτ» κατευθυνόταν στο βουνό, η ύστατη ενέργεια του θα είχε αποτέλεσμα. Το αεροπλάνο θα είχε σηκωθεί λίγο ακόμη και 50 μέτρα πιο πάνω θα γλιστρούσε πίσω από την πλαγιά. Από κει και πέρα θα πετούσε προς τη ζωή.

Ήταν εντελώς παράδοξο ένας κυβερνήτης της εμπειρίας του Μουτζουρέα να αργήσει τόσο να αντιληφθεί ότι το «Σορτ» ακολουθούσε σταθερή πορεία προς την καταστροφή, έστω κι αν συγκυβερνήτης ήταν ο εντελώς άπειρος Γιώργος Ηλιάδης  30 χρονών.

Πετούσε εντελώς έξω από το σχέδιο πτήσης. Το τελευταίο προβλέπει προσέγγιση στο αεροδρόμιο είτε πάνω από τον Κερκετέα, σε ύψος 6.000 ποδών, είτε ανοιχτά από το βουνό, πάνω από τη θάλασσα — όταν επικρατεί ομίχλη.

Είναι δεδομένο ότι υπήρχαν σύννεφα — σύνηθες φαινόμενο στην περιοχή. Ο κυβερνήτης λοιπόν έπρεπε να κατευθυνθεί προς τη θάλασσα και να αποφύγει το βουνό. Πράγμα που δεν έκανε για άγνωστους λόγους.

Κι αν δεχτούμε ότι λόγω υπερβολικής εμπιστοσύνης στον εαυτό του επέλεξε την πρώτη πορεία, τότε γιατί δεν ανέβασε το «Σορτ» στο κανονικό του ύψος;

Και αφού πετούσε χαμηλά, μέσα στην ομίχλη, πώς είναι δυνατόν να μην αντιλήφθηκε στα όργανα του αεροπλάνου ότι μπροστά του ορθωνόταν ο τεράστιος όγκος του Κερκετέα. Χάλασαν τα όργανα; Και τα βοηθητικά;

Είναι βέβαιο ότι μέχρι τη στιγμή της συντριβής το SD-330 δεν είχε παρουσιάσει βλάβη. Κι αυτό γιατί, μόλις ο πιλότος έδωσε το στίγμα του στον πύργο ελέγχου της Σάμου, ότι βρίσκεται 25 μίλια ΒΔ του Καρλοβασίου, χάθηκε και η επαφή μαζί του.

Ωστόσο στο κλάσμα του δευτερολέπτου πριν την πρόσκρουση στο βουνό, ο Μουτζουρέας πρόλαβε να στείλει σήμα κινδύνου που «έπιασε» ένας γαλλικός δορυφόρος τύπου «Σολάρ» και το μετέδωσε στη Γαλλία.

Το «Σορτ» με την πρόσκρουση της ατράκτου του στην πλαγιά κόπηκε στη μέση. Μόνο τρεις από τους επιβάτες του ήταν δυνατόν να αναγνωριστούν. Ανάμεσα τους και ένα μωράκι, μέχρι 1,5 έτους, που τινάχτηκε από την καμπίνα και έπεσε 10 μέτρα από το κυρίως κομμάτι του αεροπλάνου. Ήταν το αβάπτιστο κοριτσάκι της επιβάτιδας Ορφανίδου. Το πήγαιναν να το βαφτίσουν στη Σάμο. Οι υπόλοιποι όλοι διαμελισμένοι και απανθρακωμένοι.

Οι στρατιώτες που έφτασαν πρώτοι στον τόπο της συντριβής με επικεφαλής τον υπολοχαγό κ. Βαλμά, γύρω στις 2.30 χτες τα ξημερώματα, σοκαρίστηκαν από το θέαμα που αντίκρισαν.

Ο βοσκός Παναγιώτης Πίττας, από το χωριό Καλλιθέα που απέχει περίπου 8 χιλιόμετρα από το σημείο του δυστυχήματος, είχε δώσει τη μοναδική θετική πληροφορία στα αποσπάσματα του στρατού που αναζητούσαν τα συντρίμμια του αεροσκάφους.

Ο ίδιος οδήγησε την ομάδα του κ. Βαλμά στο σημείο απ’ όπου προερχόταν ο κρότος που άκουσε και στο οποίο βρήκαν φλόγες να καίνε”, ό,τι είχε απομείνει από το «Σορτ» και τους επιβάτες του.

Ανάμεσα στα συντρίματα βρέθηκε και το κόκκινο κουτί.

Τη διερεύνηση του πολύνεκρου δυστυχήματος, που ήταν το πρώτο στην ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, ανέλαβε ειδική επιτροπή με επικεφαλής τον υποδιοικητή της ΥΠΑ Σ. Ζέζα.

Μέλη της ήταν οι Αβραάμ Μουσλίδης, αερολιμενικός με μεγάλη πείρα στον τομέα αυτό, Β. Κοττάς, αρχιχειριστής της ΟΑ, και Γ. Χαλκιαδάκης, τεχνικός διευθυντής της Αεροπλοΐας και αεροναυπηγός.

Στοιχεία του Ατυχήματος

Ημερομηνία συμβάντος: Πέμπτη 3 Αυγούστου 1989

Ώρα: 16:43

Είδος: Shorts 330 – 200

Εταιρεία: Ολυμπιακή Αεροπλοΐα

Καταχώρηση: SX-BGE

C / N / msn: SH.3083

Πρώτη πτήση: 1982

Κινητήρες: 2 Pratt & Whitney Canada PT6A-45R

Πλήρωμα νεκροί : 3 / 3

Επιβάτες νεκροί : 31 / 31

Σύνολο απωλειών:   34 / 34

Βλάβη Αεροπλάνου: Κατεστραμμένο πλήρως

Τοποθεσία:    25 χιλιόμετρα (15,6 ml) ΔΒΔ από το αεροδρόμιο της Σάμου (SMI) ( Ελλάδα)

Φάση: Προσέγγιση (ΣΕΠΕ)

Φύση: Εσωτερική πτήση

Αεροδρόμιο Αναχώρησης: Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης (SKG / LGTS) , Ελλάδα

Αεροδρόμιο προορισμού:  Το αεροδρόμιο της Σάμου (SMI / LGSM) , Ελλάδα

Αριθμός πτήσης:      545

Περιγραφή:

Πετώντας VFR σε συνθήκες IFR, το αεροσκάφος προσέγγισε τη Σάμο. Έχοντας απόκλιση 4 νμ από τον αεροδιάδρομο H-59, το αεροσκάφος κινήθηκε σε τροχιά σύγκρουσης πάνω στο βουνό. Το αεροπλάνο, που έφερε το όνομα «Νήσος Μήλος”, χτύπησε στο καλυμμένο από σύννεφα  Όρος Κέρκης (1430m υψηλότερη κορυφή).

Ρεπορτάζ του Αργύρη Ντινόπουλου (για την τότε ΕΡΤ) στο όρος Κερκετέας της Σάμου όπου στις 03-08-1989 έπεσε το αεροπλάνο της Ολυμπιακής Αεροπολοίας που κατευθυνόταν προς το αεροδρόμιο του νησιού. Εικονολήπτης ο Τάκης Χρυσαφάκης.



Επίλογος

Το μικρό λοιπόν δικινητήριο αεροπλάνο, με το παρατσούκλι «κατσαρίδα ή «ιπτάμενο κουτί παπουτσιών» λόγω του περίεργου σχήματός του, απογειώνεται από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης το μεσημέρι της 3ης Αυγούστου 1989 με προορισμό το αεροδρόμιο «Πυθαγόρας» στη Σάμο, ένα γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους με την αεροπλοΐα “δύσκολο” αεροδρόμιο λόγω της ιδιαίτερα δύσκολης διαδικασίας προσέγγισης. Όμως οι πιλότοι αποφάσισαν εκείνη την ημέρα να αγνοήσουν την πτήση δι’οργάνων και να πετάξουν σε VMC συνθήκες (πτήση «εξ’όψεως»), χωρίς δηλαδή την ιδιαίτερη χρήση οργάνων ναυτιλίας. Λόγω ανθρώπινου λάθους και ίσως και λόγω υπεροψίας από πλευράς κυβερνήτη, το μικρό αεροπλάνο προσκρούει εν μέσω νεφών στις πλαγιές του όρους Κέρκης στα βορειοδυτικά της Σάμου, με αποτέλεσμα τον ακαριαίο θάνατο όλων των επιβαινόντων.

Τραγική ειρωνεία, ήταν το δεύτερο αεροσκάφος της Ολυμπιακής οικογένειας που χάθηκε και έφερε και αυτό το όνομα «Νήσος Μήλος», μετά το YS-11 που συνετρίβει στην Κοζάνη το 1976.

Μετά το ατύχημα κυκλοφόρησαν πολλές φήμες για το δυστύχημα και μια από αυτές αναφερόταν στην ψυχολογική κατάσταση του Κυβερνήτη. Σας μεταφέρω όμως τι έγραψε ένα καλός του φίλος στο forum “airliners.gr”. ” Και βγήκαν τότε και μερικοί άσπονδοι φίλοι και συνάδελφοι του κυβερνήτη Μουντζουρέα (αιωνία σου η μνήμη ρε Τάκη, ποιος περίμενε ότι θα σε έθαβαν τόσο βαθειά οι φίλοι σου..) και “πληροφορούσαν” την δημοσιογραφική κιτρινίλα ότι ο κυβερνήτης ήθελε να αυτοκτονήσει γιατί είχε τσακωθεί με το κορίτσι του (υπάλληλο στον αεροσταθμό της Μυκόνου)!”. Αλήθεια, ψέμα…. ο Θεός μόνο γνωρίζει….

Κλείνοντας την ανάρτηση αυτή επιτρέψτε μου να μεταφέρω εδώ ένα μικρό αλλά επίκαιρο απόσπασμα -που συνειρμηκά συνδέται με το παραπάνω συμβάν αλλά και με την συντριβή του αεροσκάφους της GERMANWINGS – από την ομιλία ενός γνωστού στους αεροπορικούς κύκλους παλιού και άξιου καπετάνιου της Ολυμπιακής Αεροπορίας του Παύλου Ιωαννίδη που θεωρώ ότι τα λέει όλα :

” Κατά τη διάρκεια της διερεύνησης ενός ατυχήματος, οι διερευνητές αρχίζουν με την εξέταση των λεπτομερειών που αφορούν στο πλήρωμα, στους επιβάτες, στο φορτίο, στα σωστικά μέσα, στις καιρικές συνθήκες, τον προ πτήσεως έλεγχο από το πλήρωμα και από τους μηχανικούς εδάφους και μέχρι την ώρα που συνέβη το ατύχημα ούτως ώστε να αξιολογήσουν την κατάσταση του αεροσκάφους και του πληρώματος καθώς και τις ενέργειες του. Σίγουρα διαπιστώνουν διάφορες ελλείψεις και ανωμαλίες.

Αναλύοντας κάθε μία από αυτές χωρισιά καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι καμία από αυτές δεν ήταν ικανή από μόνη της να οδηγήσει στο ατύχημα. Όμως ο συνδυασμός όλων μαζί συνθέτει την εικόνα του ατυχήματος και οδηγεί το αεροσκάφος σιη γκρίζα ζώνη και εν συνεχεία στο καταστροφικό αποτέλεσμα.

Εδώ πρέπει να τονίσω ότι ο βαθμός μείωσης της αδυναμίας του ανθρωπίνου παράγοντα- το ανθρώπινο λάθος- εξαρτάται βασικά και μόνο από τη θέληση και την πίστη του καθενός χωριστά να αλλάξει κουλτούρα και νοοτροπία.

Τέλος θα πρέπει να σας βεβαιώσω ότι ακόμη και οι άριστοι επαγγελματίες επηρεάζονται αρνητικά από αυτή την αδυναμία. Γι αυτό πρέπει να είμαστε όλοι πάντα και συνεχώς σε εγρήγορση, μεθοδικοί και πειθαρχημένοι, τηρώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες κατά την εκτέλεση των καθηκόντων μας. Με τον τρόπο αυτόν και μόνο θα περιορίσουμε στο ελάχιστο δυνατόν τις αρνητικές επιπτώσεις της αδυναμίας του ανθρωπίνου παράγοντα”. (Από την ομιλία του με τίτλο “ Η αδυναμία του ανθρωπίνου παράγοντα και η ασφάλεια των πτήσεων” που δόθηκε στο CARAVEL

Πηγές :

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19890803-1

http://www.airliners.gr/community/viewtopic.php?f=58&t=5158

http://www.ntokoumenta.gr/τα-γνωστά-και-άγνωστα-δυστυχήματα/

http://www.i-samos.gr/
http://zeidoron.blogspot.gr/2014/08/25.html

wikipedia

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

ΕΘΝΟΣ

Τα δικά μας φτερά

Related posts

Ματαίωση διεξαγωγής εξετάσεων «Τύπου PISA» στη Σάμο

admin

Εμφάνιση αγριογούρουνων στην Περιμετρική Οδό της Σάμου

admin

Καρλόβασι Σάμου: Νέα μόδα – Καφές και κούρεμα στον ίδιο χώρο

admin

Aegean Airlines: Καθημερινές πτήσεις για Σάμο με Air Bus αυτό το Καλοκαίρι

admin

Σάμος: Πρωταθλητής για δεύτερη χρονιά ο ΝΑΟΚ στην Αλιεία με Φελλό

admin

Εκλογές ΑΨΕΣ Πυθαγόρας: Ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου

admin

ΤΕΕ Εκλογές: Ποιοι εκλέχθηκαν ως αντιπρόσωποι από το Νομό Σάμου

admin

Θεσμός το Τετράθλο από τον Αθλητικό Σύλλογο ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ και την Ακαδημία «Γρηγόρης Τσικριτέας»

admin

1η θέση για τον μαθητή Ιωάννη Βλαχογιάννη του 1ου Δημοτικού Σάμου στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Λογοτεχνίας

admin