Connect with us

Πολιτιστικά

«Καράβια βγήκαν στη στεριά» στον Όρμο Μαραθοκάμπου

Published

on

Στο γραφικό ψαροχώρι του Όρμου Μαραθοκάμπου, τα παλιά ξύλινα σκαριά που διέσχιζαν με τις αρματωσιές τους το Αιγαίο και τη λεκάνη της Μεσογείου, βγήκαν απ’ τα οικογενειακά άλμπουμ, και απαθανατίστηκαν στους τοίχους του χωριού.

Σπουδαίοι καλλιτέχνες με τη τεχνοτροπία του ιδιαίτερου ζωγραφικού Γκράφιτι, με τις φωτοσκιάσεις της τρισδιάστατης εικονικής ζωγραφικής αποτύπωσαν με εκπληκτική πιστότητα τις παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες.

Σκαριά, ανθρώπους, εργαλεία, πρωτοτάξιδα καΐκια, και εικόνες της εποχής των ταρσανάδων, ζωντάνεψαν τις μνήμες των περασμένων καραβομαστόρων, και την πολύβοη ζωή, των δεκαετιών 50 και 60.

Το σπουδαίο αυτό έργο πραγματοποιήθηκε απ’ τις ενέργειες του  Πολιτιστικού Εξωραϊστικού Συλλόγου Όρμου Μαραθοκάμπου, με πρωτοβουλία της προέδρου Μένης Βακίρη.

Με ενέργειές και τις ανάλογες γραφειοκρατικές διεκπεραιώσεις προς το υπουργείο Πολιτισμού, εντάχτηκε σε μικρό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, και χρηματοδοτήθηκε με το ένα τρίτο περίπου του συνολικού κόστους, που έφτανε τις 20.000 ευρώ. Τα υπόλοιπα δύο τρίτα του ποσού, θα συμπληρωθούν από χορηγίες δωρητών, με τις ενέργειες της προέδρου Μένης Βακίρη.

Τα έργα δημιούργησαν οι εξής καλλιτέχνες : Simple G, BillyGee, Alex Martinez, Yiakou.

Αξίζει να επισκεφτείτε την περιοχή! Πολλά συγχαρητήρια στον Πολιτιστικό εξωραϊστικό Σύλλογο Όρμου Μαραθοκάμπου για την πρωτοβουλία.

Δείτε ορισμένα απο τα εκπληκτικά έργα που ακολουθούν.

Βίντεο Θανάσης Βουρλιώτης .

 

Comments

comments

Πολιτιστικά

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Συλλόγου Κυριών και Δεσποινίδων Παγώνδα Σάμου

Published

on

By

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Συλλόγου Κυριών και Δεσποινίδων Παγώνδα Σάμου «Η ΟΜΟΝΟΙΑ» στις 27 Ιουνίου 2020, η ετεροχρονισμένη, λόγω Κορονοΐού, για την Ημέρα της Μητέρας.

Στην πλατεία του Παγώνδα, με θεατές από όλα τα καφενεία, παιδιά της Παιδικής Φωλιάς μίλησαν με απλά και γλυκά λογάκια για τη μαμά τους και απάγγειλαν ποιήματα γνωστών ποιητών, αλλά και μελών της πρώτης Συντακτικής Επιτροπής της εκτυπωμένης Παιδικής Φωλιάς του 2003.

Ακολούθησε το καθιερωμένο κέρασμα μαζί με μια αναμνηστική καρτούλα με ευχές σε όλες τις μάνες.

Εφέτος δεν έγινε επίσης η εκδήλωση στο Μνημείο Μάνες του Παγώνδα, το αφιερωμένο κύρια στην Γραμματική Βαλεοντή ιδρυτικό μέλος και για χρόνια μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της «ΟΜΟΝΟΙΑ».

Έτσι απαγγέλθηκε από την πρόεδρο ένα ποίημα για τα δέκα χρόνια της απουσίας της και προσφέρθηκε στη μνήμη της, μια καρτούλα αναμνηστική με ένα κέρασμα.

Η εκδήλωση ήταν μια ευκαιρία να αρχίσουμε σιγά – σιγά να μπαίνουμε στην κανονικότητα της Ζωή μας, με αισιοδοξία για το μέλλον.

 

Comments

comments

Continue Reading

Πολιτιστικά

Τα «Πολιτικά σχέδια» του Δημήτρη Σεβαστάκη

Published

on

By

ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ

Πρόσωπα της πολιτικής, της οικονομίας, πρόσωπα θεσμικά ή ανένταχτα. Ο ζωγράφος και πανεπιστημιακός αποκαλύπτει τα σχέδια που δημιούργησε με μολύβια, γραφίτες, μελάνια, την εποχή που ήταν βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ. Κι όπως τονίζει, «αυτοπρο-σωπογραφίες» είναι όλα

«Πρόσωπα πολιτικών, πρόσωπα στο περιβάλλον της πολιτικής, της οικονομίας, πρόσωπα θεσμικά ή “τυχαία”, ανένταχτα, που διεκδικούν ή αποστρέφονται την προσοχή. Πρόσωπα που εντέλει διεκδίκησαν ρόλο στη ζωή μου…». Ο ζωγράφος και πανεπιστημιακός Δημήτρης Σεβαστάκης φαίνεται πως αξιοποίησε την κοινοβουλευτική θητεία του με τον ΣΥΡΙΖΑ (2015-2019) καθώς δημιούργησε μια σειρά έργων, τα οποία παρουσιάζει τώρα στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.

Μητσοτάκης, Τσίπρας, Μπακογιάννη, Σαμαράς, Κακλαμάνης σε μαύρο-άσπρο… Πρόκειται για 46 «Πολιτικά σχέδια», όπως είναι ο τίτλος της έκθεσης, «δημιουργημένα κατά την περίοδο που ήμουν βουλευτής», όπως σημειώνει ο Σεβαστάκης: «Η πολιτική δίνει έμφαση στα πρόσωπα. Είναι οι θνησιγενείς φορείς ενός βαθύτατου δράματος. Εκεί χαράσσονται όλα τα συμβάντα. Φιλοδοξίες, βουλιμίες, πίκρες, ευφυΐα, ωμότητα. Ξεκινούσα να σχεδιάσω πρόσωπα που είχαν ανατομικό ενδιαφέρον και που εντέλει αποκτούσαν μέσα μου και πολιτικό ενδιαφέρον. Διά του σχεδίου, διά της ζωγραφικής, σαν να εξελισσόταν η ανατομία σε μορφή πολιτικής ερμηνείας.

»Κρατούσα γρήγορες σχεδιαστικές σημειώσεις στην αρχή και επεξεργαζόμουν τα σχέδια αργότερα. Χρησιμοποιούσα ως βοήθημα δημοσιεύματα, φωτογραφίες, κριτικές, ακόμα και ομιλίες των προσώπων. Προσπαθούσα να καταλάβω την ποιότητα, την κατάπτωση, την οίηση, την ανασφάλεια, την προετοιμασία, τη συναισθηματική ευχέρεια. Με τι δίσταζαν, τι τους εκνεύριζε, με τι κολακεύονταν.

Ακουσα πλήθος εξομολογήσεων, ιστοριών, φόβων, αιτημάτων ανθρώπων γνωστών και άγνωστων, βιαστικών, ανυπόμονων, απελπισμένων. Επίσης άκουσα απέραντες “κατασκευασμένες” ομιλίες λογογράφων, σε αντιδιαστολή με κατακλυσμιαίες, μεγαλειώδεις, προβλέψιμες, ποταπές, αληθινές αφηγήσεις πολιτών. Οι μαρτυρίες αυτές αποτελούν ίσως το πιο δόκιμο μέρος της πολιτικής.

Διαχειριζόμουν τις εντάσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, στην Ολομέλεια, στον τόπο μου, στα χωριά, στα καφενεία, στην οικογένεια, στις παρέες των φίλων μου (των καρδιακών και ανιδιοτελών). Αυτό με οδηγούσε στο να κοιτάζω “απέναντι”, δηλαδή να προσπαθώ να κερδίσω ένα γενικό βλέμμα, πέρα από τα περιστατικά, ένα περιεκτικό, αλλά πιο περιληπτικό “απέναντι”. Αυτό, νομίζω, είναι η ουσία του ζωγραφικού σχεδίου».

Γεννημένος στο Καρλόβασι της Σάμου με σπουδές ζωγραφικής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, αναπληρωτής καθηγητής σήμερα στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο 60χρονος δημιουργός προτιμάει το σχέδιο γιατί είναι ευέλικτο. «Σχεδιάζεις οπουδήποτε. Δεν είναι τυχαίο ότι πέρασα τα χρόνια του Δημοτικού και του Γυμνασίου-Λυκείου σχεδιάζοντας στα περιθώρια των βιβλίων, κάτι ίσως εκπαιδευτικά επιζήμιο, αλλά ζωτικό για μένα», επισημαίνει.

Για τα «Πολιτικά σχέδια» χρησιμοποίησε χαρτί, μολύβια, γραφίτες, μελάνια. «Τα υλικά έπρεπε να με αφήνουν να μετανιώνω, να διορθώνω, να επιστρέφω, να εγκαταλείπω, να δεσμεύομαι. Προέκυψαν σχέδια μαύρα, υπερεπεξεργασμένα, σχεδόν συμπιεσμένα, ή σχέδια περισσότερο διαυγή, κατηγορηματικά. Το σχέδιο “απαιτεί”, υποβάλλει, καθοδηγεί σε λύσεις, και το πρόσωπο σχεδόν ακολουθεί, υπακούει στην πλαστική ανάγκη. Στην πραγματικότητα γίνεται και το αντίθετο. Ο χαρακτήρας του προσώπου υποβάλλει και η γραμμή, ο τόνος πειθαρχούν. Μάλλον το σχέδιο είναι μια σύνοδος αμφιβολιών».

Κι όσο σχεδίαζε πρόσωπα, τόσο «εξελισσόταν» η σχέση του μαζί τους. «Μερικά πρόσωπα με “απέτρεπαν”, έπαυαν δηλαδή να με ενδιαφέρουν – δεν μου έβγαινε το σχέδιο, δεν “γεννούσαν”. Σε άλλα ήθελα να επιστρέψω, να ξαναδώ μια χαμένη λεπτομέρεια, να λύσω μια σκιά, μια καμπύλη, ένα σημάδι», αναφέρει και καταλήγει:

«Στην έκθεση προσπαθώ να συνθέσω τα σχέδια, ώστε με τη διάταξη να συνομιλήσουν, να αντιδικήσουν, να προκύψει το σχόλιο, η κρίση, ίσως η έγκληση – κυρίως προς εμένα. Η πολιτική είναι ο τρόπος να γνωρίσεις τον άλλο μέσα από σένα. Γιατί “αυτοπροσωπογραφίες” είναι όλα. Σχέδια και ημέρες δικές σου, όπου το μέτρο δεν είναι η φυσιογνωμία, αλλά το ψυχικό ρίγος, η λύπη, η αίσθηση ότι όλα είναι χαμένα και μόνο αυτή η γραμμή, αυτή η μικρή παρέμφαση του μολυβιού, του γραφίτη τα διασώζει.

»Νομίζω, με έναν τέτοιο τρόπο, σωτηριακό και απελπισμένο, εξ ανάγκης οραματικό, μπορείς να κάνεις πολιτική, χωρίς να γίνεις πολιτικός, να κάνεις ζωγραφική, χωρίς να μείνεις απλώς επιδέξιος».

z Info: Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ, Αμερικής 13. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τον Οκτώβριο. Εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων, τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν μόλις το επιτρέψουν οι υγειονομικές συνθήκες. Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα & Τετάρτη 9.30 – 15.30, Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 9.30 – 20.00, Σάββατο 10.00 – 17.00. Πληροφορίες: 210-3614143.

 

Πηγή: efsyn.gr

Comments

comments

Continue Reading

Πολιτιστικά

Η «δίκαιη κούπα» του Πυθαγόρα

Published

on

By

Η «κούπα του Πυθαγόρα» ή αλλιώς «δίκαιη κούπα» που κατασκεύασε ο Σάμιος φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής είχε ως στόχο την υπόδειξη και την τήρηση του μέτρου, «μέτρον άριστον».

Η «δίκαιη κούπα», η οποία χρονολογείται περίπου από τον 6ο αιώνα π.Χ., είναι ένα αριστούργημα της υδραυλικής τεχνολογίας των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και ένα μέσο διδαχής. Πέρα από τον περιορισμό της κατανάλωσης κρασιού μέσα από ένα «έξυπνο ποτήρι», ο Πυθαγόρας ήθελε να διδάξει στους μαθητές του την εγκράτεια και την τήρηση του μέτρου. Όταν ξεπερνιέται το μέτρο πρόκειται για «ύβρις», η οποία έχει ως αποτέλεσμα την τιμωρία, «τίσις». Ολοι οι άνθρωποι οφείλουν να απολαμβάνουν με μέτρο όσα τους παρέχονται δίχως να επιζητούν εναγωνίως περισσότερα.

Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί [εικόνες] | iefimerida.gr 2
Πώς λειτουργεί: Στο εσωτερικό της υπάρχει χαραγμένη μία γραμμή, η οποία οριοθετεί την ποσότητα του κρασιού. Αν ο χρήστης δεν υπερβεί τη γραμμή, τότε μπορεί να απολαύσει το «ποτό» του. Ωστόσο, αρκεί μία παραπάνω σταγόνα για να ξεπεράσει τα όρια της γραμμής και τότε η κούπα να αδειάσει, χύνοντας όλο το κρασί από τη βάση της.

Ο μηχανισμός της: Στο κέντρο της κούπας υπάρχει μία στήλη που είναι τοποθετημένη πάνω από έναν σωλήνα που οδηγεί στο κάτω μέρος της. Οσο γεμίζει η κούπα, παράλληλα η στάθμη του κρασιού ανεβαίνει και στο εσωτερικό της κεντρικής στήλης. Από τη στιγμή που το υγρό δεν ξεπερνά την οριοθετημένη γραμμή δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα. Μόλις, όμως το υγρό υπερβεί τη γραμμή, τότε τα μόριά του παρασύρουν το ένα το άλλο, έχοντας ως αποτέλεσμα το άδειασμα της κούπας. Η κατασκευή του Πυθαγόρα ακολουθεί το νόμο που ανέπτυξε ο Pascal αιώνες αργότερα για τα συγκοινωνούντα δοχεία.

Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί [εικόνες] | iefimerida.gr 0

Tι είναι η έξυπνη κούπα του φιλοσόφου Πυθαγόρα και πώς πρέπει να πίνουμε το κρασί [εικόνες] | iefimerida.gr 4

Comments

comments

Continue Reading

Advertisement

Facebook

Advertisement Enter ad code here

SPONSORED

Sponsored

Δημοφιλή