Connect with us

Σαμιακά

Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε..

Published

on

Μεγάλη εορτή του Χριστιανισμού, σε ανάμνηση της Βάπτισης του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο (ή Βαπτιστή). Γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 6 Ιανουαρίου και είναι η τρίτη και τελευταία εορτή του Δωδεκαημέρου, που ξεκινά με τα Χριστούγεννα. Λέγεται, επίσης, Επιφάνια και Φώτα.

Το όνομα της εορτής προκύπτει από τη φανέρωση των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας, που σύμφωνα με τις Γραφές συνέβη κατά τη Βάπτιση του Ιησού. Στις Δυτικές Εκκλησίες, τα Θεοφάνια είναι περισσότερο συνδεδεμένα με την προσέλευση και την προσκύνηση των Τριών Μάγων στη Φάτνη της Γέννησης του Ιησού.

Τελετές

Δύο είναι οι κυριότερες τελετές των Θεοφανίων:

  • Ο Μέγας Αγιασμός, που λαμβάνει χώρα εντός των Εκκλησιών.
  • Η Κατάδυση του Τιμίου Σταυρού, που ακολουθεί τον Μεγάλο Αγιασμό.
Η Ανέλκυση του Σταυρού

Ο Σταυρός καταδύεται σε θαλάσσιο χώρο εντός λιμένων, σε όχθες ποταμών ή λιμνών και στην ανάγκη σε δεξαμενές νερού, όπως στην Αθήνα, κατά μίμηση της Βάπτισης του Θεανθρώπου. Η εκδήλωση αυτή στη χώρα μας έχει και πολιτικό χαρακτήρα, καθώς παρίστανται οι Αρχές της κάθε περιοχής. Στην πρωτεύουσα, η επίσημη κατάδυση ορίστηκε να γίνεται από το 1900 στον Πειραιά έναντι της παλαιάς βασιλικής αποβάθρας ή του παλιού Δημαρχείου, σήμερα μπροστά από τον Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα. Παρόμοιες τελετές γίνονται σε όλους τους νομούς της χώρας.

Ο εκκλησιαστικός ύμνος που κυριαρχεί την ημέρα και βρίσκεται στα χείλη κάθε πιστού είναι το Απολυτίκιο των Θεοφανίων:

Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε
η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις
του γαρ Γεννήτορος η φωνή προσεμαρτύρει Σοι
αγαπητόν Σε Υιόν ονομάζουσα
και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς
εβεβαίου του λόγου το ασφαλές
Ο επιφανής Χριστέ ο Θεός
Και τον κόσμον φωτίσας δόξα Σοι.

Έθιμα

  • Κάλαντα των Φώτων. Ψάλλονται από τα παιδιά την παραμονή της εορτή σε πολλές παραλλαγές. Οι περισσότερες αρχίζουν με τους στίχους:
    «Σήμερα είν’ τα Φώτα και ο φωτισμός / και χαρά μεγάλη και αγιασμός…»
  • Ανέλκυση του Σταυρού (το «πιάσιμο του Σταυρού») από κολυμβητές, τους λεγόμενους Βουτηχτάδες, κατά την τελετή της Κατάδυσης του Τιμίου Σταυρού. Νεαρά, κυρίως, άτομα βουτούν στα παγωμένα νερά για να πιάσουν πρώτα τον Σταυρό και να λάβουν την ευλογία του ιερωμένου, αλλά και να δεχθούν τις τιμές και τις ευχές των συντοπιτών τους. Στον Πειραιά απαγορεύτηκε από τα προπολεμικά χρόνια η ανέλκυση του Σταυρού από βουτηχτές, έπειτα από μια θανάσιμη συμπλοκή μεταξύ τους. Στις μέρες μας, η ανέλκυση γίνεται από τον Επίσκοπο με την κορδέλα που φέρει ο Σταυρός.
  • Αγιασμός των οικιών από τους ιερείς. Στην Ελλάδα ο αγιασμός γίνεται για πρώτη φορά την παραμονή των Θεοφανίων και λέγεται «Μικρός Αγιασμός» ή «Πρωτάγιαση» ή «Φώτιση». Με την Πρωτάγιαση, ο ιερέας γυρίζει όλα τα σπίτια και με το Σταυρό και ένα κλωνί βασιλικό «αγιάζει» ή «φωτίζει» (ραντίζει) τους χώρους των σπιτιών για να φύγει μακριά κάθε κακό. Παλαιότερα, οι λαϊκές δοξασίες συνέδεαν τον φωτισμό των σπιτιών με την εξαφάνιση των καλικάντζαρων, τους οποίους φαντάζονταν να φεύγουν περίτρομοι με την έλευση του ιερέα, κραυγάζοντας: «Φύγετε να φύγουμε κι έφτασε ο τρουλόπαπας με την αγιαστούρα του και με τη βρεχτούρα του!»

Η εορτή των Θεοφανίων περικλείει άλλωστε και πολλές εκδηλώσεις που αποτελούν διαιώνιση αρχαίων ελληνικών εθίμων. Ο Αγιασμός στη χώρα μας έχει και την έννοια του καθαρμού, του εξαγνισμού των ανθρώπων, καθώς και της απαλλαγής του από την επήρεια των δαιμονίων. Η τελευταία αυτή έννοια δεν είναι αυστηρά χριστιανική, αλλά έχει τις ρίζες της στην αρχαία λατρεία.

Η κατάδυση του Σταυρού, κατά τη λαϊκή πίστη, δίνει στο νερό καθαρτικές και εξυγιαντικές ικανότητες. Οι κάτοικοι πολλών περιοχών μετά τη κατάδυση τρέχουν στις παραλίες ή στις όχθες ποταμών και λιμνών για να πλύνουν τα αγροτικά τους εργαλεία, ακόμη και εικονίσματα. Κατά τη λαϊκή δοξασία, ακόμη και τα εικονίσματα με το πέρασμα του χρόνου χάνουν την αρχική δύναμη και αξία τους, που την αποκτούν όμως εκ νέου από το αγιασμένο νερό. Αυτή ακριβώς η διαδικασία δεν αποτελεί παρά επιβίωση της αρχαίας αθηναϊκής γιορτής των «Πλυντηρίων».

Στην ανατολική Μακεδονία ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει ο εορτασμός των Θεοφανίων στη Δράμα με πληθώρα εκδηλώσεων και δρώμενων. Σκοπός τους είναι η εξασφάλιση της καλοχρονίας, δηλαδή η καλή υγεία και η πλούσια γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή. Μαύρες κάπες, δέρματα ζώων, μάσκες, κουδούνια και θόρυβοι, στάχτη και σταχτώματα, χοροί και αγερμοί, αναπαράσταση οργώματος και σποράς, πλούσιο φαγοπότι και ευχές επιδιώκουν να επενεργήσουν στην καρποφορία της φύσης.

Σε απόσταση τεσσάρων χιλιομέτρων από την πόλη της Δράμας βρίσκεται το Μοναστηράκι, όπου κάθε χρόνο την ημέρα των Θεοφανίων, αναβιώνει το έθιμο των Αράπηδων. Έχει τις ρίζες του στην αρχαία ελληνική θρησκεία και πιο συγκεκριμένα στις διονυσιακές τελετές, ενώ έχει δεχτεί και χριστιανικές επιρροές. Οι Αράπηδες είναι μια εθιμική παράσταση (δρώμενο) με έντονα την υπερβολή, το μαγικό και το λατρευτικό στοιχείο, στην οποία συμμετέχουν οι κάτοικοι της περιοχής.Το ίδιο έθιμο συναντάμε επίσης και στα χωριά Βώλακας, Πετρούσα και Ξηροπόταμος. Αναβιώνει επίσης κάθε χρόνο και στη Νίκησιανη του Δήμου Παγγαίου στο νομό Καβάλας.

Ένα από τα πιο γνωστά έθιμα των Θεοφανίων, τα «ραγκουτσάρια», αναβιώνει κάθε χρόνο στην πόλη της Καστοριάς, όπου οι κάτοικοι μεταμφιέζονται για να ξορκίσουν το κακό.

Στην Χαλκιδική τηρούνται τα εθιμα της Καμήλας (Γαλάτιστα) και των Φωταράδων(Παλαιόκαστρο),ένα χορευτικό δρώμενο, που εκτυλίσσεται στην πλατεία του χωριού.

Το «γιάλα – γιάλα» αναβιώνει στην Ερμιόνη της Αργολίδας πάνω από 50 χρόνια. Ανάλογα έθιμα επιβιώνουν και σε πολλά ψαροχώρια της περιοχής, όπως στο Πόρτο Χέλι και την Κοιλάδα. Τα ξημερώματα των Φώτων, τα αγόρια που πρόκειται τη νέα χρονιά να παρουσιαστούν στο στρατό, συγκεντρώνονται, γευματίζουν όλοι μαζί και έπειτα γυρνούν σε όλα τα σπίτια της περιοχής από σοκάκι σε σοκάκι, φορώντας παραδοσιακές ναυτικές φορεσιές και τραγουδώντας το «γιάλα – γιάλα». Την παραμονή των Φώτων οι κάτοικοι στολίζουν της βάρκες τους με φοίνικες, νεραντζιές και μυρτιές, τις οποίες δένουν στο λιμάνι πριν την καθιερωμένη βουτιά.

Στην Λευκάδα τηρείται το έθιμο «των πορτοκαλιών». Οι πιστοί βουτούν στη θάλασσα τα πορτοκάλια που κρατούν στα χέρια τους και τα οποία είναι δεμένα μεταξύ τους με σπάγκο. Έπειτα τα παίρνουν στο σπίτι τους για ευλογία και αφήνουν ένα από αυτά για ένα ολόκληρο χρόνο στα εικονίσματα του σπιτιού. Πριν τηντελετή της κατάδυσης του Τιμίου Σταυρού, ρίχνουν στη θάλασσα τα παλιά πορτοκάλια.

Πληροφορίες απο το www.sansimera.gr

Comments

comments

Σαμιακά

Έκτακτα περιοριστικά μέτρα στον Πόρο λόγω COVID-19

Published

on

By

Μετά από έκτακτη σύσκεψη που ολοκληρώθηκε πριν από λίγο στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας και με βάση τα νέα επιδημιολογικά δεδομένα στο νησί του Πόρου με εντολή του Υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκου Χαρδαλιά, σε συνεννόηση με τον Καθηγητή Σωτήρη Τσιόρδα και  με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, Βασίλειου Παπαγεωργίου, για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας και ειδικότερα για τον περιορισμό της διασποράς των επιπτώσεων της νόσου COVID-19, αποφασίστηκαν τα κάτωθι περιοριστικά μέτρα:

●  Απαγόρευση λειτουργίας όλων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος από τις 23.00 έως τις 07.00 της επομένης.

● Αναστολή κάθε είδους εκδήλωσης όπως live πάρτυ, εμποροπανηγύρεις, λιτανείες, λαϊκές αγορές κλπ.

● Απαγόρευση κάθε είδους συνάθροισης πολιτών άνω των 9 ατόμων για οποιονδήποτε λόγο, τόσο σε δημόσιο όσο και σε ιδιωτικό χώρο.

● Στους χώρους εστίασης επιτρέπεται μέγιστος αριθμός ατόμων σε κάθε τραπέζι έως 4 άτομα, εκτός εάν πρόκειται για συγγενείς Α’ βαθμού όπου επιτρέπεται έως 6 άτομα.

● Υποχρεωτική η χρήση μάσκας σε όλο το νησί τόσο σε εξωτερικούς όσο και σε εσωτερικούς χώρους.

Σημειώνεται ότι σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών για τις επιχειρήσεις που επηρεάζονται, δύναται σε αναστολή σύμβασης εργασίας των εργαζομένων (αναμένεται έκδοση ΚΥΑ με τις επιχειρήσεις που θα δικαιούνται υπαγωγή στη σχετική ρύθμιση).

Στο νησί μεταβαίνoυν και εγκαθίστανται αύριο το πρωί  κλιμάκια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (Ε.Α.Δ), 10μελες  ειδικό κλιμάκιο της ΕΛ.ΑΣ για εντατικοποίηση των ελέγχων τήρησης των μέτρων, καθώς και ειδικό κλιμάκιο του Λιμενικού Σώματος για τη πιστή εφαρμογή και επιτήρηση των μέτρων στους χώρους εποπτείας του.

Τέλος τα παραπάνω περιοριστικά μέτρα ισχύουν για 10 ημέρες από τις 06.00 της 07-08-2020 έως και 17-8-2020 και ώρα 06.00

Comments

comments

Continue Reading

Σαμιακά

Βόλτα στο Πυθαγόρειο της Σάμου

Published

on

By

Η  κομψότητα συνδυάζεται με την οικειότητα μιας μικρής πόλης. Η γεύση του καλοκαιρινού Πυθαγορείου και η θέα στη θάλασσα με τα πολλά κότερα, συνοδεύουν κάθε βόλτα στην μαγευτική πόλη.

Το Πυθαγόρειο της Σάμου είναι ένας κοσμοπολίτικος προορισμός . Η κωμόπολη είναι χτισμένη στο νοτιοανατολικό άκρο του νησιού και απέχει 12 χιλιόμετρα από το Βαθύ, την πρωτεύουσα της Σάμου. Το σύγχρονο Πυθαγόρειο όμως κρύβει και μεγάλους θησαυρούς για τους λάτρεις της ιστορίας. Πρόκειται για αρχαιότατο οικισμό, μεγάλης αρχαιολογικής αξίας. Οι ανασκαφές στο Κάστρο του Πυθαγορείου αποδεικνύουν κατοίκηση της περιοχής από τη νεολιθική, τουλάχιστον, περίοδο.

Ανήμερα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, το samos24, βρέθηκε στο Πυθαγόρειο και μοιράζεται με εσάς ορισμένες απο τις πανέμορφες γωνιές που μπορεί κάποιος να ζήσει επισκεπτόμενος την περιοχή.

 

Αξίζει να δείτε:

  • Το άγαλμα του Πυθαγόρα που ατενίζει τη θάλασσα, στη μια άκρη του λιμανιού.
  • Τα ερείπια της αρχαίας πόλης όπου διακρίνονται ίχνη του Πολυκράτειου Τείχους της ακρόπολης.
  • Τα απομεινάρια ρωμαϊκών λουτρών στην είσοδο του οικισμού.
  • Τον πύργο του Λυκούργου Λογοθέτη (1824). Είναι τριώροφος, ορθογώνιος, με επάλξεις και φρουριακό χαρακτήρα. Στεγάζει Βυζαντινό Μουσείο με έκθεση που περιλαμβάνει ενότητες για τη ζωή στο νησί κατά τους Βυζαντινούς Χρόνους, τον Λ. Λογοθέτη και τις οχυρές θέσεις της Σάμου.
  • Την εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα, δίπλα στον πύργο του Λογοθέτη. Οικοδομήθηκε από το 1831 έως το 1833.
  • Το Αρχαιολογικό Μουσείο (στεγάζεται σε σύγχρονο κτίριο στην οδό Πολυκράτη), με 3000 εκθέματα (αγγεία, γλυπτά, είδη μικροτεχνίας κ.ά.), από την αρχαία πόλη της Σάμου, που καλύπτουν την περίοδο από την 5η-4η χιλιετία π.Χ. μέχρι τον 7ο αι. μ.Χ.
  • Το Λαογραφικό Μουσείο του Πνευματικού Ιδρύματος Νικολάου Δημητρίου, σε χώρο του ξενοδοχείου Δόρυσσα Μπέι. Το Μουσείο είναι χωρισμένο σε θεματικές ενότητες, αναπαριστώντας τον καθημερινό τρόπο ζωής των κατοίκων του νησιού πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο.
  • Το Ευπαλίνειο Όρυγμα.
  • Το αρχαίο μαρμάρινο θέατρο (4ου αι. π.X.).
  • Τη Μονή της Παναγίας Σπηλιανής πάνω από το αρχαίο θέατρο, στην είσοδο μεγάλης σπηλιάς. Από το σημείο έχετε έξοχη θέα στην ευρύτερη περιοχή.
  • Το Ποτοκάκι (2 χλμ. Δ), παραθαλάσσιο οικισμό με ωραία αμμουδερή παραλία.

 

Comments

comments

Continue Reading

Ικαριακά

Ο Δήμος Ικαρίας για τις δημοσιεύσεις περί συνωστισμού στην Ακαμάτρα

Published

on

By

 

Με αφορμή τις πρόσφατες αναρτήσεις σε διάφορα μέσα που απεικονίζουν μαζική συγκέντρωση ατόμων στην Ακαμάτρα Ικαρίας, ο Δήμος Ικαρίας επιθυμεί να πάρει θέση απέναντι στο γεγονός.

Σε καμία περίπτωση δεν επικροτείται η μη τήρηση των μέτρων. Θα πρέπει να είναι συλλογική η προσπάθεια τήρησης των μέτρων για την ασφάλεια όλης της τοπικής κοινωνίας και των επισκεπτών της. Ήδη είναι γνωστή η βούληση του Δήμου, των Συλλόγων και όλων των τοπικών φορέων για την ακύρωση όλων των προγραμματισμένων εκδηλώσεων και πανηγυριών.

Ο θεσμός του Δήμου, χωρίς να έχει ρόλο ελεγκτικό, δεν είναι αποκομμένος από την τοπική κοινωνία και τα δρώμενά της. Έτσι, μεμονωμένες εικόνες, όπως οι χθεσινές, μας λυπούν και ταυτόχρονα δίνουν πρόσφορο έδαφος για τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας και την δυσφήμιση του νησιού μας, γεγονός που δε μας τιμά.

Η Ικαριακή Κοινωνία ουδέποτε ενθάρρυνε ή περίμενε την αστυνόμευση ώστε να πράξει το σωστό, ήξερε πολύ καλά από μόνη της τί πρέπει να κάνει. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι συνθήκες μας επιβάλλουν να επιδείξουμε την ανάλογη ευθύνη τόσο για τη δική μας υγεία όσο και του φίλου μας, του συγγενή μας, του παππού μας.

Κάνουμε έκκληση σε όλους, επαγγελματίες, ιδιώτες και επισκέπτες να συνειδητοποιήσουν τη κρισιμότητα της κατάστασης και να συμπεριφερθούν υπεύθυνα και συλλογικά. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε και του χρόνου να απολαύσουμε όλοι μαζί υγιείς και αγκαλιασμένοι τις χαρές του τόπου μας.

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ!!!

Φωτό:in.gr

Comments

comments

Continue Reading

Advertisement

Facebook

Σαμιακά30 λεπτά ago

Έκτακτα περιοριστικά μέτρα στον Πόρο λόγω COVID-19

Σαμιακά55 λεπτά ago

Βόλτα στο Πυθαγόρειο της Σάμου

Αστυνομικά - Λιμενικά2 ώρες ago

Εντοπίστηκε σορός άνδρα αγνώστων στοιχείων στην Σάμο

Ικαριακά4 ώρες ago

Ο Δήμος Ικαρίας για τις δημοσιεύσεις περί συνωστισμού στην Ακαμάτρα

Περιφερειακά8 ώρες ago

Την ανάδειξη και την αξιοποίηση του μύθου του Ικάρου ζητά ο Μ. Κάρλας απο τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας

Αστυνομικά - Λιμενικά8 ώρες ago

Συνελήφθη αλλοδαπός στους Φούρνους διωκόμενος με Ευρωπαϊκό Ένταλμα Σύλληψης

Σαμιακά15 ώρες ago

Η Ναυμαχία της Σάμου από το ημερολόγιο του Λυκούργου Λογοθέτη

Δήμος1 ημέρα ago

Οι παρεμβάσεις/ερωτήσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης στο δημοτικό συμβούλιο

Πολιτικά1 ημέρα ago

Βασίλης Κικίλιας για Covid-19: Το ΕΣΥ θα είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά κάθε ενδεχόμενο

Σαμιακά1 ημέρα ago

Ε.Ο.Δ Σάμου – Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η επιχείριση διάσωσης – μεταφοράς τραυματία

Advertisement Enter ad code here

SPONSORED

Sponsored

Δημοφιλή

Copyright